Liechtenstein: Drei Brüder und drei Schwestern

Met mijn broertjes ga ik ieder jaar een weekend op pad. Als verjaardagscadeau aan elkaar. Zo zijn we ander andere al in Riga, Luxemburg en Koblenz geweest. Dit keer viel onze keuze op Liechtenstein. Enerzijds om flink te kunnen wandelen, anderzijds omdat Liechtenstein als ministaatje me fascineerde.. en ik er nog nooit geweest was. 😉

Fun facts Liechtenstein

• 160 km² oppervlakte, dat is ruim 250 keer zo klein als Nederland
  • Minder dan 38.000 inwoners. Dat is ongeveer een kwart van Den Bosch
  • Het enige land ter wereld dat volledig in de Alpen ligt
  • Er zijn liefst 11 gemeentes in Liechtenstein, de hoofdstad is Vaduz
  • Op de nationale feestdag zijn alle Liechtensteiners welkom in Schloss Vaduz om een biertje te komen pakken bij de koning
  • Liechtenstein heeft een van ’s werelds laagste criminaliteitscijfers
  • Samen met Uzbekistan is Liechtenstein het enige land ter wereld dat ingesloten wordt door twee andere landen. In het geval van Liechtenstein zijn dat Zwitserland en Oostenrijk
  • De officiële taal van Liechtenstein is Duits en je betaalt er met Zwitserse Franken (maar de euro wordt ook geaccepteerd)

Nu we dit allemaal weten… het verhaal van de drie gebroeders Wonders in Liechtenstein!

We vertrokken vrijdagochtend in alle vroegte met een thermosfles koffie en broodjes ei op weg naar Liechtenstein. Omdat we zo vroeg weg waren, konden we in alle rust doorrijden tot in Oostenrijk en Zwitserland en voor we het wisten waren we al in Liechtenstein. Het is maar goed dat we niet met onze ogen knipperden op dat moment, anders waren we er misschien zo aan voorbij gereden. 😉

In Liechtenstein hadden we in het plaatsje Balzers een prima Airbnb gevonden, waarbij we het volledige appartement voor onszelf hadden én vanaf het balkon een geweldig uitzicht hadden op de omringende Alpen. Helemaal prima dus!

Ons uitzicht vanaf het dakterras

Vrijdagmiddag: de bergen in! Schluchtenweg hike in Sevelen

Hike SchluchtenwegNadat we geluncht hadden gingen Bram, Jaap en ik direct op pad. De natuur in! En daarvoor staken we direct weer de grens over om in Zwitserland een mooie wandeling te doen rondom de Schluchtenweg. Een wandeltocht langs een klaterend riviertje (waar Bram en Jaap direct in sprongen natuurlijk) dat een kloof in de bergen heeft uitgesleten, door heerlijke bossen en met prachtige Alpenuitzichten. Een perfecte start van ons Liechtensteinse avontuur.. maar wel in Zwitserland dus!

De hoofdstad Vaduz ontdekken

Na de mooie wandeling op Zwitsers grondgebied was het toch echt tijd om Liechtenstein te gaan ontdekken. Te beginnen met de hoofdstad Vaduz. Geen grote stad, voornamelijk enkele flinke winkelstraten met wat mooie gebouwen (kerk, regeringsgebouwen) om langs te wandelen. Het beroemdste bouwwerk van Vaduz en Liechtenstein is het kasteel van de vorst van Liechtenstein met zijn familie. Schloss Vaduz torent boven de stad uit, waardoor de vorst goed overzicht heeft over zijn onderdanen. Helaas is het kasteel van binnen niet te bezoeken, maar uiteraard wel van buiten te bewonderen. Ook de wandeling er naar toe is de moeite waard met mooie uitzichten over Vaduz, de omringende bergen en met veel informatie over Liechtenstein.

Schloss Vaduz

Zaterdag: de bergen in! Fürstensteig & Drei Schwestern hike

Op zaterdag vertrokken we op tijd voor ons hoofddoel van deze trip, namelijk de bergen in! Liechtenstein is het enige land dat volledig in de Alpen ligt. Klinkt als een leuk feitje, maar het zegt vooral dat het land echt superklein is. Eigenlijk is Liechtenstein niet meer dan een berghelling en een klein stuk dal. Je hebt laaggelegen Liechtenstein, dat is het gedeelte van de Rijn tot aan de voet van de bergen. Hier wonen de meeste Liechtensteiners en liggen ‘grote’ steden als Vaduz en Schaan. Hooggelegen Liechtenstein bestaat uit een aantal dorpen op de berghelling. Kleine plaatsjes waar je een Zwitsers gevoel van krijgt.

Drei Schwestern

Na enige research besloten we om de Fürstenstein en Drie Schwestern te gaan bedwingen. Een mooie en uitdagende wandeling over de bergtoppen boven Liechtenstein. We reden met de auto naar Vaduz waar we op zaterdag gratis konden parkeren en ook nog eens gratis met de bus mee mochten. Twee mooie verrassingen! De bus bracht ons naar een bergdorpje, waar we overstapten in een klein busje dat ons naar de start van de hike in Gaflei bracht. Flinke pluspunten voor Liechtenstein, perfect geregeld daar!

Hoogtekaart wandeling Fürstensteig & Drei Schwestern

De hike begon met een stuk door het bos, gevolgd door een pittige klim door een rotslandschap. Dat was dus de Fürstensteig. Vanaf dat moment hadden we een prachtig uitzicht over Liechtenstein. De route vervolgde grotendeels over bergruggen en bergtoppen op de grens tussen Liechtenstein en Oostenrijk. Keken we naar rechts, dan zagen we Oostenrijkse weides, aan onze linkerzijde zagen we Liechtenstein schitteren in de zon.

Furstensteig
Drei Schwestern hike
Hike Drei Schwestern Liechtenstein

Na ruim 600 hoogtemeters bedwongen te hebben kwamen we aan op het hoogste punt van de wandeling, de bergtop Kuhgrat. Hier lunchten we en genoten we van het fantastische uitzicht. Na onze lucht vervolgde de route zich met korte afdalingen en pittige klimmetjes tot we bij de Drei Schwestern aankwamen. Dit stukje was ‘nur für Geübte’, dus perfect voor ons! Hier was het echt klauteren over rotsen, afdalen over in de rotsen geslagen ladders en continu genieten van het uitzicht over drie landen.

Uitzicht over Liechtenstein

Uitzicht over Liechtenstein (Schaan)

Hike Drei Schwestern Liechtenstein

Na de klauterpartij bij de Drei Schwestern begon het grote afdalen. Ook in dit geval zat het venijn nog in de staart.. op het moment dat we een saai stuk aan het afdalen waren en ik letterlijk blij was dat we dit niet omhoog hoefden te doen, bleek dat we even verkeerd waren gelopen. En moesten de drie broeders omdraaien en dat hele lange, saaie, steile stuk weer omhoog. Daarna waren we er nog steeds niet bijna en gingen we dwars door vele bossen en weides verder omlaag tot we in Planken aankwamen. Dat was het eindpunt van deze prachtige hike na een uurtje of 8 wandelen en genieten. In Planken pakten we de bus naar Schaan, waar een aansluitende bus ons naar Vaduz bracht. Hier stond onze auto op ons te wachten, op naar onze warme Airbnb! In de avond aten we een flinke pan pasta en doken we op tijd onze bedjes in!

Oja die Drie Schwestern… het verhaal gaat dat drie zussen voor eeuwig in rotstoppen zijn veranderd omdat ze op een feestdag voor Maria niet naar de Kerk gingen, maar bessen gingen plukken. Of het waar is betwijfel ik en dan nog klinkt het als een redelijk zware straf. Hoe dan ook, ons leverde het een prachtige wandeling op. Lange leve de drie versteende zusjes!

Zondag: Balzers verkennen en terug naar huis!

Op zondagochtend, voor vertrek, gingen we nog even op pad het plekje waar wij verbleven. Balzers, in het meest zuid-westelijke puntje van Liechtenstein. Een klein stadje met prominent in het midden een kasteel op een grote rots. Burg Gutenberg torent hoog boven het stadje uit, vanuit onze straat keken we hier recht op uit. Dus zondag zijn we nog even naar het kasteel gewandeld, wat we gedeeltelijk ook van binnen konden bewonderen. We genoten van het uitzicht over Balzers en van het wandelen door de druivenranken rondom Burg Gutenberg. Een mooie afsluiter van onze tijd in Liechtenstein! We sloten de Airbnb af en stapten weer in de auto terug naar huis!

Burg Gutenberg in Balzers

Liechtenstein ligt niet naast de deur en voor een weekendje weg is het wat ver (ongeveer acht uur rijden, op de terugweg wat langer). Wij hebben echt het maximale er uit gehaald door in de nacht van donderdag op vrijdag heel vroeg te vertrekken. Daardoor hadden we min of meer twee volle dagen om Liechtenstein te ontdekken. We hebben een fantastische bergwandeling gedaan en dit kleine mini-landje midden in de Alpen mogen ontdekken. Dat was meer dan de moeite waard!

Meer foto’s:

No photos

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)