Panama-City

Na onze dagen op Isla Contadora zijn we weer teruggekeerd naar Panama-City. Deze blog over ons verblijf van liefst zeven nachten in deze hoofdstad van het gelijknamige land. Over het kanaal dat 100 jaar bestaat, de drie verschillende steden waaruit de huidige stad is gegroeid en de leuke avonden met Haiko en Frida, die tegelijkertijd ook in Panama waren.

Terug van Isla Contadora naar Panama-City
Na drie nachtjes op Isla Contadora doorgebracht te hebben was het weer tijd voor ons om terug te keren naar het vasteland. Omdat de ferry pas aan het eind van de middag vertrok, leek het ons een goed idee om nog eens te gaan snorkelen in die prachtige blauwe zee. Er zouden zelfs schildpadden te zien zijn! Helaas bleek de praktijk iets weerbarstiger te zijn… zodra wij op het strand waren begon het te miezeren en eenmaal in het water konden we nauwelijks iets zien! Het enige wat ik er eigenlijk aan over heb gehouden is een flinke snee in m’n buik, nadat een speelse baby-walvis per ongeluk iets te enthousiast met z’n staart zwiepte. Maarja, we hadden al zoveel walvissen gezien.. zo bijzonder was dat niet meer.
Jacqueline vermoedt overigens nog steeds dat de ware toedracht van deze lelijke wond iets anders ligt en dat ik boven op een rots gedoken ben. Maar zij was te druk bezig met het water uit haar snorkel te laten lopen, dus ze heeft de baby-walvis helaas niet gezien… Voor de bezorgde lezertjes: de wond geneest goed en hoewel ik veel bloed ben verloren, denk ik niet dat ik nog in levensgevaar ben.

Na dit hachelijke avontuur was het tijd om uit te checken, nog een goede hap rijst met bonen en wat vlees naar binnen te werken (eat where the locals eat, dan krijg je dergelijke maaltijden) en op weg naar de ferry. Onderweg zagen we nog wat walvisjes zwemmen, maar gelukkig berokkenden ze dit keer geen schade.

Bij deze nog een filmpje van een lift die we kregen in een wagentje over het eiland. Niet heel erg spannend, maar het geeft een kleine impressie van Isla Contadora.

Casco Antiguo
In Panama-stad bracht een taxi ons naar onze volgende verblijfplaats, het Panamerica Hostel in het oude, koloniale gedeelte van de stad, in Casco Antiguo. Naast dit stuk van de stad, heb je ook nog Panama Viejo, waar nu de ruïnes zijn een van de eerste nederzettingen van de Europeanen in dit gebied. En uiteraard heb je ook nog het moderne, nieuwe Panama met een fantastische skyline.
Wij verbleven dus in de oude, koloniale wijk van Panama. Een erg sfeervol gedeelte, zowel overdag als in de avonduren, waar altijd wel iets te doen is. Wat ons in dit gedeelte ook opviel was dat er heel veel politie op straat aanwezig was, minstens net zoveel taxi’s en dat van veel gebouwen en kerken alleen de voorgevel of buitenmuren overeind stonden.

Onze eerste avond begon gelijk goed, want Haiko en Frida waren tegelijkertijd in Panama-City! Superleuk natuurlijk en wat is de wereld soms toch klein! We hebben de eerste avond al een hele tour van ze gehad, voornamelijk eigenlijk omdat het gewenste restaurantje dicht bleek te zijn.. uiteindelijk kwamen we, nadat we al aardig wat van de oude wijk hadden gezien, bij een uitstekende pizzeria terecht en daarna in de bar onder hun hostel voor een aantal lekkere balboa’s (dat is het bier dat hier het meeste wordt gedronken). Een perfect begin van onze tijd in Panama-City!
De volgende dag hebben Jacqueline en ik het lekker rustig aan gedaan. We hebben nog een keer de wijk bezocht, maar nu dus bij daglicht. Erg sfeervol met marktjes, kerkjes en pleinen. En vanuit de oude wijk heb je regelmatig een mooi uitzicht over skyline van de moderne stad. Ook hebben we onze plannen concreet gemaakt voor na Panama, maar daarover lees je later meer (cliffhanger!).

In de avond hadden we weer met Haiko en Frida afgesproken, die alweer toe waren aan hun laatste avond na een bijzonder geslaagde vakantie in Costa Rica en Panama (althans, dat maakte ik op uit hun verhalen en glunderende gezichten). Dit keer zetten we wederom koers naar de Fish Market, waar zij beide zeer enthousiast over waren. Dit keer was het wel open en hun enthousiasme bleek zeer terecht! In een gebouw (als je dat zo nog mag noemen), waarvan eigenlijk alleen de buitenste muren en twee zuilen nog overeind staan, hebben ze enkele grote party-tenten staan met wat kleine tafeltjes, grote tuintafels en enkele hoge tafels met barkrukken. Je kunt er dus semi-overdekt zitten of onder de sterrenhemel. Verder hingen er wat lampjes en vlaggetjes, allemaal heel simpel. Het eten werd bereid in een soort caravan, waar je een en ander ook mocht bestellen.
We bestelden alle vier de Fish Taco’s, die echt overheerlijk bleken te zijn! Een simpele, maar oh zo gezellige ambiance, heerlijk eten en dat voor een lage prijs. In combinatie met het leuke gezelschap was het dus perfect!
Daarna namen Haiko en Frida ons mee naar Cerveceria La Rana Dorado, waar ze zelfgebrouwde biertjes serveerden. Wederom een voltreffer! En na een aantal van deze biertjes sloten we onze tweede avond Panama af en Haiko en Frida hun vakantie. Erg leuk om jullie gezien te hebben hier, F&H, en het waren twee erg gezellige avonden!

De volgende dag brachten Jacqueline en ik door, door nog een stukje door de oude wijk te wandelen en vervolgens via de vismarkt (de echte, niet het restaurant) langs het water richting het moderne Panama te lopen. Een leuk stuk om te wandelen, zeker ook omdat je de hoge torens van het andere Panama steeds groter ziet worden. We konden het uiteraard niet laten om de dag af te sluiten bij het restaurantje Fish Market. Het liefst zou ik daar iedere avond verder nog gegeten hebben deze week… maar we zijn verhuisd naar de andere kant van de stad, dus dat zit er helaas niet in!

Foto’s:

No photos

Verandering van hostel!
Na drie nachten in het Panamerica hostel te zijn verbleven, vonden we het tijd voor iets anders. En zeker omdat ons nog 4 nachten in Panama-stad te wachten stonden. Panamarica was vrij groot en een beetje kil, we hadden dit gedeelte wel gezien en we moesten nog 4 nachten in Panama verblijven (waarom: dat lees je straks!). Aan het einde waren we overigens toch wel een beetje gehecht aan onze kamer in Panamerica, met een eigen balkon met uitzicht op een voetbalveldje waar bijna de hele dag jeugd aan het voetballen was. Maar dat weerhield ons er niet van om naar de andere kant van de stad te gaan, waar we nu in het Los Angeles Hostal zijn. Een stuk kleiner en met de beschikking over een grote keuken. Ook gewoon fijn dat we nu een aantal keer zelf hebben kunnen koken! Op de verhuisdag hebben we eigenlijk weinig gedaan. Het regende ook de hele middag en we hebben alle tijd van de wereld in deze stad. En met lezen en kaarten (tussenstand 14-6 voor Tijs) vermaken wij ons ook bijzonder goed!

Miraflores Locks en het Panama kanaal
De volgende dag zijn we wel op pad gegaan.. we wilde namelijk erg graag het Panama-kanaal eens van dichterbij bewonderen. Dit kan bij de Miraflores Locks (sluizen) waar de gigantische schepen doorheen moeten voor ze door kunnen varen naar de Pacific. Het was tijdens ons bezoek overigens liefst 100 jaar en 1 dag geleden dat het eerste schip door het kanaal voer. Nu zagen we er drie doorheen gaan, waarvan twee tegelijkertijd. Wat het helemaal bijzonder maakt is dat er slechts een zeer minimale ruimte (centimeterwerk) overblijft tussen schip en wal als ze door de sluis gaan. Mooi om dat proces in levende lijve te zien. Ondertussen is men overigens volop bezig met de aanleg van een nieuw kanaal wat nog groter en breder is, om ook in de toekomst de belangrijkste doorgangshaven te zijn van beide Amerika’s.
Bij de Miraflores Locks is een museum van 4 verdiepingen en een Engelstalige film aanwezig, dus het is zeker de moeite geweest om hier naar toe te gaan. Enige minpuntje is dat heel veel toeristen daar zo over denken en op het moment dat er een boot aankomt willen ze (en wij natuurlijk ook) allemaal het beste plekje hebben om alles goed te kunnen zien.

National Park Metropolitana
De groene longen van Panama-Stad worden gevormd door het tropisch regenwoud van het Nationaal Park Metropolitana. Het ligt echt praktisch midden in de stad, maar hier heeft de natuur nog gewoon z’n gangen kunnen gaan. Verschillende vogels, vlinders en aapjes leven hier te midden van het vele groen. Ook staken we tientallen ‘mierensnelwegen’ over. Bijzonder om te zien hoe tientallen mieren een route helemaal hebben uitgesleten, terwijl ze aan het sjouwen blijven met blaadjes en dergelijke.
In dit gebied zijn ook voor mensen een aantal wandelingen uitgezet dmv goed onderhouden paden. Wij hadden de langste wandeling uitgekozen naar een punt waar je een mooi uitzicht hebt over de stad met z’n vele wolkenkrabbers. Onderweg gaven we onze ogen goed de kost en we zagen al vele prachtige vlinders, vogels en zelfs een flink aantal schildpadden. Aapjes hebben we helaas niet kunnen spotten. Hoewel de toch een stuk minder lang was dan we hadden verwacht (of wij waren een stuk sneller dan de gemiddelde wandelaar), waren we binnen de kortste keren drijfnat van het zweet. Het blijft een tropisch regenwoud. 🙂 Hieronder een kort filmpje van ons uitzicht in het midden van de jungle en de foto’s van het tweede gedeelte van ons verblijf in Panama.

Foto’s:

No photos

Op naar San Blas en Colombia!
Dan nu de cliffhanger van deze blog! Een korte vooruitblik op onze komende avonturen! Het wordt namelijk de hoogste tijd om richting Colombia te gaan! Ons oorspronkelijke plan was om via de San Blas eilanden te zeilen naar Cartagena, maar daar zijn we iets van afgeweken. Niet van de paradijselijke San Blas-eilanden (eenieder die bestand is tegen enige jaloezie-gevoelens zou hier naar kunnen googlen), maar wel van het zeilen naar Cartagena. Dat betekent namelijk twee dagen en nachten op volle zee met alle mogelijke gevolgen van dien. In plaats daarvan zeilen we nu 4 dagen langs deze prachtige eilandjes (het zand schijnt hier zelfs zo prachtig wit te zijn, dat mensen enorme risico’s nemen om dit mee naar huis te smokkelen) en steken we niet de open zee over. Onze tocht zal eindigen bij Sapzurro en Capurgana, in het uiterste westen van Colombia. Twee kleine dorpjes waarop het predikaat ‘paradijsjes’ zeker ook van toepassing is. Hier zullen we dus ook nog enkele dagen verblijven, voordat we over land onze reis voort zullen zetten naar Cartagena.
We hebben dit geboekt via San Blas Adventures.
Vandaag zijn we naar een meeting geweest, waarbij we de laatste informatie hebben gekregen over deze trip. Morgen worden we in alle vroegte (5 uur) opgehaald om met 4×4 naar de vertrekplaats te worden gebracht. We hebben er onwijs veel zin in, maar dat spreekt voor zich natuurlijk. Colombia, here we come!

7 thoughts on “Panama-City”

1. We kunnen ons helemaal inleven in jullie bijzondere reis door verhalen, foto’s en filmpjes. Wij gaan Zuid-Amerika met jullie mee ontdekken. Echt super….

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)