Het wereldwonder van Petra (Jordanië)

Toen Jacqueline en ik besloten om deze vakantie naar Israël te gaan boeken, was voor mij vrij snel duidelijk dat een bezoek aan Petra in Jordanië daar onderdeel van moest zijn! Deze rotsstad is namelijk een van de moderne wereldwonderen, waarschijnlijk ook de minst druk bezochte van het zevental. Wij ontdekten Petra in anderhalve dag, wat ons betreft ideaal om deze plek goed te ontdekken!

Wat is Petra nou eigenlijk?

Diep verborgen in een grote kloof in de Jordaanse woestijn ligt Petra. De naam Petra betekent ‘rots’ in het Grieks en dat is ook precies wat het is. Een stad in de rotsen!

Petra was ooit de oude hoofdstad van de Nabateeërs. Een rijk volk van handelaren, dankzij de vele handelsroutes in dit gebied. In die tijd waren er natuurlijk nog geen vliegtuigen, snelwegen of oceaantankers. Petra lag op het knooppunt van een aantal routes en was dus een rijke en welvarende stad. Schijnbaar waren de Nabateeërs zelfs niet eens het eerste volk dat hier leefde, er zijn vondsten gedaan van menselijke activiteiten in dit gebied van rond 1200 voor Christus.

Petra

Velen probeerden deze rijke stad te veroveren op de Nabateeërs, velen faalden. Pas in het jaar 100 na Christus lukte het de Romeinese keizer Trabaianus om het Nabateïsche rijk te veroveren. De stad bleef hierna nog enkele eeuwen een welvarende handelsstad, tot het moment dat de belangrijkste handelsroutes zich richting rode zee verplaatsten. Een flinke aarbeving in de vierde eeuw (na Christus) verwoeste de ooit welvarende stad grotendeels, waarna het 14 eeuwen duurde tot Petra werd herontdekt door de Zwitserse ontdekkingsreiziger Johann Ludwig Burckhardt (in 1812). Tegenwoordig is de stad een echte trekpleister voor toeristen en geldt het als een van de moderne zeven wereldwonderen. Een plek die magisch aanvoelt voor de vele bezoekers en vele vragen oproept over de plaats en de historie van de vroegere bewoners.

Onze ontdekkingsreis door Petra

Wij hadden anderhalve dag in Petra, wat ons erg goed is bevallen! In één dag kun je ook zeker alle highlights bezoeken, maar met twee dagen heb je net wat meer rust en kun je iets meer verder ontdekken.

Sjok sjok sjok... helemaal naar Petra...Ons avontuur startte de eerste dag rond het middaguur. Wij wandelenden (bergaf!) van het centrum van Wadi Musa naar het bezoekerscentrum, kochten onze tickets en lieten ons verleiden om op een paard te klimmen (zit namelijk inbegrepen in de toegangsprijs). Met desondanks een tamelijk ongemakkelijk gevoel legden we zo onze eerste 800 meter af richting Petra. Na van het paard af te zijn geklommen en de onvermijdelijke discussie met de paardenmeneer over wat een passende fooi zou zijn voor zijn diensten, begon onze ontdekkingsreis door Petra echt!

Een versimpelde kaart van Petra (klik hier voor een meer uitgebreide kaart). Wij begonnen rechtsonder bij het Visitors’ Centre.

Kaart van Petra!

Slenterend door de Siq

De Siq is een kloof van ruim een kilometer lang en vormt de toegang tot de rest van Petra. Wandelend door de SiqSoms is het pad slechts enkele meters breed, maar overal is de kloof tientallen meters hoog. De wandeling door de Siq is een van hoge verwachtingen over wat komen gaat, vol verwondering over de natuurpracht waar je doorheen loopt. Wij waren onder de indruk van de hoge, steile wanden in de meest prachtige kleuren. Afhankelijk van hoe de zon op de Siq schijnt, is het al een kleurrijk spektakel. En hoewel je weet dat het mooiste komt aan het einde van de Siq, blijft het een overdonderend en magisch moment om aan het einde van deze indrukwekkende kloof het meest iconische beeld van Petra te zien verschijnen…. the Treasury!

Overdonderd door de pracht van Al-Khazneh (the Treasury)

Treasury vanuit de SiqAan het eind van de Siq doemt hij op… eerst zie je slechts een paar pilaren, maar hoe verder je komt hoe meer het zichtbaar wordt. Dit is het meest bekende en beroemde stuk van Petra. De tombe van Al-Khazneh, oftewel the Treasury. We stonden ademloos te kijken naar deze prachtige in de rotsen uitgehouwen tombe. In de urn (aan de bovenkant van de tombe) zou een farao zijn goud hebben verstopt, waarschijnlijk een fabeltje… maar het heeft in de loop der jaren de nodige goudzoekers getrokken! Er schijnen ook kogelgaten te zien te zijn rondom deze urn, andere verhalen vertellen juist weer dat dit gaten zijn geweest waarmee de oorspronkelijke bouwers hun steigers bevestigden. Wat de waarheid is weet ik niet, maar de vele verhalen helpen zonder meer mee bij de magie en mysterie die rondom deze plek voelbaar zijn…

Street of Facades en het theater

Street of FacadesTerwijl we de vele mannetjes teleurstelden, die ons een tour door Petra aanboden in een taxi met airco (oftewel op een ezeltje of kameel), liepen we via de Outer Siq door langs vele tombes van de Street of Facades en het Theater.

Hier zien we tientallen tombes die hier ooit zijn gebouwd door de Nabateeërs. Even verderop is in de rotsen een gigantisch amfitheater uitgehouwen. Wellicht ten overvloede, maar we kijken onze ogen uit!

Klimmend naar the High place of Sacrifice

Jacqueline is populair!Vlak voor het theater zagen we een pad omhoog lopen, de bergen in. Nieuwsgierig als ik ben om nieuwe plekken te verkennen gingen we hier omhoog. Even de andere toeristen achterlatend en op zoek naar plekken die minder voor hand liggen. Hoewel.. we waren niet alleen. Gelijktijdig met ons begon een groep Jordaanse schoolkinderen aan deze klim. En ze waren maar wat geïnteresseerd om met ons hun Engels te oefenen. Vooral Jacqueline met haar blonde haren was erg geliefd bij de Jordaanse jongetjes. Enkelen bleven zelfs nog wachten om maar met haar op de foto te kunnen!
Deze klim bleek uiteindelijk het wandelpad te zijn naar de High place of Sacrifice. Na een pittige klim kwamen we boven op de berg, waar de oude ruïnes te zien waren van een tempel inclusief offerplaats. Vanuit de offerplaats kan het bloed van het offer door een gat in de rotsen zo de tempel in stromen. Bijzonder!

View from the High place of SacrificeNog wat verder door klauterend kwamen we uit bij een plek waar we over de hele vallei van Petra uitkeken met het theater, de Royal tombs. In het zonnetje konden we lekker uitrusten en genieten van het fenomenale uitzicht. Het deed ons terugdenken aan de beklimming van Machu Picchu mountain, toen na een flinke klim daar een ander wereldwonder aan onze voeten lag. Erg bijzondere momenten om nooit meer te vergeten!
Via dezelfde route wandelden we weer terug naar beneden. Het was ondertussen al richting het eind van de middag en terwijl we uitkeken op de rotsen met de Royal Tombs werd het duidelijk waarom Petra ook wel de roze stad wordt genoemd. Dankzij het licht van de ondergaande zon (in de winter al rond vier uur ’s middags) kleurt de wand met de koninklijke tempels prachtig roze.

Wij dwaalden nog even rond door de vallei van Petra, voordat we als een van de laatste bezoekers weer huiswaarts keerden… moe maar voldaan!

Dag 2; ontdekkingstocht langs de Royal tombs

De volgende dag was onze intentie om erg vroeg bij Petra te zijn om zonsopkomst mee te maken bij the Treasury. Alle mooie intenties ten spijt, bleek op het moment zelf dat we meer behoefte hadden aan een paar uurtjes extra slaap en een uitgebreid relaxed ontbijt. Ook prima, dan maar wat later op pad!

Met een goed ontbijt achter de kiezen trokken we er weer op uit om Petra te ontdekken. Doel van de dag was de verder weg gelegen tempel Al-Dier (de Monastery) en het ontdekken van de Royal tombs. Uiteraard begon de route ook dit keer bij de paardenmeneren (die we dit keer gewoon afwimpelden), door de magische Siq (dat was weer genieten!) en ook dit keer waren we gewoon weer onder de indruk van de Treasury die voor ons opdoemde aan het eind van de Siq.

Royal Tombs, PetraVanuit daar vervolgden we ons avontuur richting de Royal tombs. De prachtige, in het zonlicht badende, grootse tombes behoren tot de meest indrukwekkende begraafplaatsen van Petra. We klommen naar de ingang van een aantal tombes, die overigens van de buitenkant een stuk indrukwekkender zijn dan van binnen. Van binnen zijn het eenvoudige ruimtes, waarbij overigens wel het prachtig gekleurde gesteente te bewonderen was.

Binnenkant van de Royal TombsUitzicht vanaf de Royal Tombs over Petra

De tocht naar de Monastery

Hoog in de bergen ligt het heiligdom van de Monastery, de tempel van Al-Deir. Na de Treasury aan het einde van de Siq het meest indrukwekkende bouwwerk van Petra.

Uitzicht op de Royal TombsWe moesten een pad met meer dan 800 treden, uitgehouwen in de rotsen, beklimmen. Als we achterom keken, konden we telkens weer genieten van het geweldige uitzicht over Petra en de Royal tombs in de rotsen. En toen we de laatste bocht omgingen, torende ineens de gigantische tombe van Al-Deir boven ons uit… oftewel de Monastery. Een indrukwekkend bouwwerk met z’n 45 meter hoogte en 50 meter in de breedte. Zeker na zo’n forse klim… ook hier zaten we weer heerlijk in het zonnetje te genieten met nauwelijks andere toeristen om ons heen. Superspeciaal!

A'Deir, the Monastery

Terwijl Jacq nog even in het zonnetje bleef zitten, vervolgde ik de tocht naar nog wat uitzichtpunten verderop. Hier had ik een magistraal uitzicht over de omgeving, super!
Vanaf dit moment begonnen we aan onze terugtocht.. nog een keer langs al die bijzondere plekken. Eerst de 800 treden omlaag, langs het centrum van het oude Petra met de vele zuilen, langs het theater en nog even de laatste blikken werpen op de prachtige Royal tombs, badend in het laatste daglicht van de ondergaande zon. Uiteraard stonden we nog even stil bij de Treasury, voordat we wederom als een van de laatsten door de Siq naar buiten liepen…. het einde van een prachtig avontuur!

Royal Tombs, Petra

Petra; praktisch en tips

Ben je van plan Petra zelf te bezoeken of ben je gewoon benieuwd hoe wij het praktisch aangepakt hebben.. lees dan verder. Zo niet, sla dan gewoon deze alinea over! 😉

Petra & Israël

Petra is prima te combineren met een vakantie in Israël. Wel zijn er dan enkele zaken om rekening mee te houden. Allereerst hoe je er komt… de meest geschikte grensovergang is die tussen Eilat in Israël en het Jordaanse Aqaba. Hier zijn wij ook overgestoken en dit verliep verrassend soepel! In het noorden is nog een dergelijke grensovergang, dan reis je via de Jordaanse hoofdstad Amman. Bij deze twee grensovergangen hoef je als toerist nog geen visum van te voren te regelen.

Bij andere grensovergangen, zoals die bij Jerusalem (King Hussein Bridge), moet je van te voren je visum al geregeld hebben en dien je ernstig rekening te houden met lange wachttijden en beperkingen ivm het reizen door Palestijns gebied. Kortom, wij raden de grensovergang in het zuiden bij Eilat aan!

Een ander aandachtspunt is hoe lang je in Jordanië wilt verblijven. Het land heeft een ontmoedigingsbeleid ten opzichte van toeristen die alleen even de grens oversteken voor een of twee dagen Petra. Verblijf je minder dan drie dagen in Jordanië, dan betaal je een beduidend hoger bedrag bij de grens (JD90, bijna 100 euro)! Wij combineerden een bezoek aan Petra met een verblijf van twee nachten in Aqaba aan de Rode Zee. Daarover in een andere blog meer!
Vanuit Aqaba kun je of de bus pakken of een taxichauffeur regelen die je naar Petra brengt. De bus is goedkoper natuurlijk, de taxi biedt meer flexibiliteit en gemak. Bereid je voor op een mooie onderhandeling met de chauffeur om een dealtje te sluiten, ze doen hier niet aan meters in de taxi. 😉 Ik denk dat je voor een retourtje ongeveer JD60 of 70 maximaal hoeft te betalen.. Hierbij kun je ook opties als taxi terug naar de grens of een ritje naar little Petra meenemen. Vooral onderhandelen dus! Onze ervaring… wij betaalden twee keer voor een enkele rit, wat zeker niet de meest voordelige optie was. Maar we hadden wel een superaardige taxichauffeur en dat is ook wat waard! 🙂

Wadi Musa

Het plaatsje vanuit waar je Petra kunt bezoeken heet Wadi Musa. Verwacht hier niet te veel van, het is voornamelijk een lelijk plekje om toeristen te kunnen huisvesten. Er zijn dus voldoende hotels en restaurants van matige kwaliteit. Hoe dichter bij de ingang naar Petra, hoe toeristischer en duurder het wordt. Wij verbleven in het centrum van Wadi Musa in een hotel dat wel een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding bood, namelijk Al Rashid. Degelijke kamers, uitgebreid en goed ontbijt. Aanrader dus. Onze ervaringen met restaurants in Wadi Musa zijn niet de moeite van het delen waard. Laten we het er op houden dat we de tweede avond bewust voor een pita Shawarma gingen.. En die was wel heerlijk!

Toegang tot Petra

Toegang tot Petra is niet goedkoop, de tickets koop je in het visitor centre waar ook het toegangspunt is tot Petra. Voor een dag betaal je JD50, voor twee dagen JD55 en voor drie JD60. Kortom, het is de moeite waard om langer dan één dag te gaan! Wat ons betreft ook zeker de moeite waard om minimaal twee dagen te gaan omdat er zoveel te zien is! In de toegangsprijs inbegrepen zit ook een ritje op een paard naar de toegang tot de ingang (800 meter). Dan wordt er uiteraard nog wel een fooi van je verwacht voor de paardenmeneer, gratis is een relatief begrip dus. 🙂 De paardenmeneer zal je ook aanmoedigen om de ‘Indiana Jones’-route door de bergen te doen met hem, uiteraard betaal je hier ook extra voor.

In Petra zelf
In Petra zelf zijn diverse plekjes waar je eten of drinken kunt halen. Ook hiervoor geldt dat je de hoofdprijs zult betalen, het loont dus de moeite om zelf een lunchpakketje mee te nemen. Flessen water zijn overal te koop voor een prima prijs, die hoef je dus niet in overvloede mee te sjouwen. Koop ze dan wel bij lokale Bedoeïenen en niet in het dure restaurant.

Kamelen in Petra!Het kan in Petra érg warm worden, zeker rond het middaguur. Ook is er weinig schaduw te vinden… het is verstandig hier rekening mee te houden. Zo kun je bv de klim naar the high place of sacrifice of the Monastery het beste in de middag doen, dan loop je grotendeels wel in de schaduw.

Ben je al het lopen moe? Dan zijn er legio mogelijkheden om een deel van je tocht per ezel of kameel te doen. Uiteraard helpt het ook hier om te onderhandelen over de prijs. 😉

Jordanië of Petra onveilig? Niet onze ervaring..

Met de spanningen in het Midden-Oosten, de oorlog in Syrië en de strijdt tegen IS en Al-Queda mijden veel toeristen het land op dit moment. En dit terwijl juist Jordanië een veilige en rustige baken is een woelige omgeving en hier ook om bekend staat. Wij hebben geen enkel moment een onveilig gevoel gehad hier of iets gemerkt van onrust of oorlog in nabije landen. Wat we wel merkten was dat het hierdoor erg rustig wat in Petra, zeker in vergelijking met soortgelijke plaatsen. Waarschijnlijk de enige van de zeven wereldwonderen waarbij je je niet door massa’s toeristen heen hoeft te worstelen of tientallen selfiesticks moet ontwijken voor een mooie foto.

In plaats van zorgen om de veiligheid, zou ons advies dus zijn vooral te gaan nu het hier nog heerlijk rustig is!

Petra in nog veel meer foto’s…

No photos

1 thought on “Het wereldwonder van Petra (Jordanië)”

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)