Broertjesweekend Koblenz

Met de drie Wonders-brothers hebben we de traditie opgepakt om ieder jaar een weekend samen weg te gaan. Dit in plaats van verjaardagscadeautjes enzo. Waar we eerder al naar Riga en Luxemburg gingen, was in 2014 Koblenz aan de beurt.

We zaten in eerste instantie aan de kust van noord-Frankrijk te denken voor deze trip, maar om weertechnische redenen was het beter om naar Duitsland te rijden. Koblenz ligt op zo’n 2,5 uur rijden vanaf Den Bosch, dus een prima afstand voor een weekendje weg. En Koblenz is een leuke, sfeervolle stad.. gelegen in een prachtig gebied! Ook wat grootte betreft gewoon perfect voor een weekendje weg. En ideaal om te combineren met een bezoekje aan het Rijndal of een van de vele mooie dorpjes/ steden aan de Rijn of Moezel.

Centrum Koblenz

Map Koblenz

Hotel Mercure

In Koblenz verbleven wij in het Mercure hotel, dat we vrij goedkoop via een deal van Hotwire hadden geboekt. Een prima, luxe hotel.. met alle faciliteiten die je van een hotel mag verwachten. Overigens vind ik de prijzen die je normaal voor dergelijke hotels betaalt totaal niet in verhouding met wat je voor een degelijk hostel betaalt tegenwoordig. Terwijl ik de sfeer in een hostel vele malen leuker vind normaal gesproken. Maar aangezien we geen hostel meer konden boeken in Koblenz, was dit een prima oplossing. En aangezien we met z’n drieën zijn tijdens zo’n weekend, maakt het ook niet gek veel uit waar en hoe we slapen.

WK Voetbal

Wij gingen op pad in een prachtig weekend in juni, tijdens de kwartfinales van het WK voetbal. Kortom, als voetballiefhebbers was het avondprogramma eigenlijk al bepaald voor ons! We wilden op tijd in Koblenz zijn om de wedstrijd Duitsland – Frankrijk zeker mee te maken. Helaas checkten we pas om 17:55 in het hotel in, door wat vertragingen onderweg… Het eerste en enige doelpunt van deze wedstrijd hebben we dus moeten missen! Maar desalniettemin was het leuk om deze wedstrijd te volgen in een kroeg in Duitsland. Blijft toch een bijzondere belevenis. Maar jammer van een vrije saaie wedstrijd, waarin Frankrijk niet bij machte was om het Duitsland moeilijk te maken na hun vroege openingstreffer.

Vrijdagavond

Vrijdag hebben we dus nog weinig van de stad gezien. Na Duitsland te hebben zien winnen, hebben we een hapje Mexicaans gegeten en zijn we daarna naar de Irish Pub gelopen voor Colombia tegen Brazilië. Helaas won Brazilië deze wedstrijd, aangezien ik Colombia een van de leukere ploegen vond tijdens het WK. Achteraf gezien bleek dit ook de laatste wedstrijd te zijn geweest, waarin Brazilië nog iets van zich liet zien. Daarna volgden de oorwassingen tegen Duitsland en Nederland… Na al dit voetbalgeweld en bijbehorende biertjes was het voor ons tijd om lekker het hotel op te gaan zoeken. In de stad hing nog wel een prima sfeer vanwege de overwinning van Duitsland!

Zaterdag: wandelen in het Rijndal, voetbal in the Irish Pub

Voor zaterdag had Jaap een leuke wandelroute uitgezocht door het Rijndal. Dit gebied met al z’n kastelen, bossen en wijngaarden staat op de UNESCO werelderfgoedlijst en is inderdaad zeer de moeite waard. Ook is dit waar volgens de overlevering de beeldschone waternimf  van de Lorelei op de rotsen zat en met haar betoverende stem de schippers verleidde.. met als gevolg dat ze op de rotsen vaarden. Voor wie meer wil weten of lezen over het verhaal van ‘de maagd van de Lorelei’, kan ik verwijzen naar deze site. Overigens hebben wij haar noch gezien, noch gehoord. 🙂

Wij hebben een gedeelte van de Rheinburgenweg gewandeld, van St Goar naar Oberwesel. Een slordige 12km en prima om in een uurtje of drie te lopen. Wij hadden iets langer nodig, aangezien we het beginpunt niet direct konden vinden. Maar het was zeer de moeite waard. Een leuke, niet te pittige wandeling met prachtige uitzichten over de Rijn en de rots van de Lorelei. Het eerste gedeelte van het pad is in prima staat en makkelijk toegankelijk. Voor het laatste stuk naar Oberwesel waren er twee mogelijkheden.. een iets langere variant en een kortere variant die werd afgeraden voor mensen die niet goed te been waren en/of last van hoogtevrees hadden. Daar hoefden wij dus niet lang over na te denken, dat werd de laatste natuurlijk! Dit pad was iets avontuurlijker, maar zeker geen onoverkomelijke hindernis. Af en toe was het pad iets smaller en soms moesten we een stukje langs rotsen klauteren. Maar dat maakte het avontuur voor ons des te groter!

Aangekomen in Oberwesel, wat overigens ook een erg leuk plaatsje is, hebben we de trein terug gepakt naar St Goar, waar de auto weer op ons stond te wachten. En na even chillen, relaxen en douchen in het hotel was het weer tijd voor het avondprogramma! Eerst een voorafje met België tegen Argentinië. Wederom verloor onze favoriet in deze wedstrijd. Ook weer een wedstrijd die op slot ging na een vroeg doelpunt. Jammer dat de Belgen niet door de Argentijnse muur heen wisten te komen. Ik had ze het wel gegund! Daarna hadden we even de tijd om een hapje te eten, dat werd dit keer bij een Vietnamees restaurant dichtbij the Irish Pub. De eend smaakte ons meer dan prima! En daarna was het tijd voor Nederland tegen Costa Rica. Een zenuwslopende 120 minuten voetbal, waarbij Nederland niet voorbij keeper, lat en paal kwam helaas. Gelukkig gingen de spaarzame kansjes van Costa Rica er ook niet in… wat resulteerde in een 0-0 en penalties en een van de hoogtepunten van dit WK: de wissel van Tim Krul. De rest is geschiedenis, Krul pakte twee ballen prima en Nederland ging door naar de halve finale! Spannend was het echter zeker wel! En ook leuk om eens vanuit het buitenland zo’n wedstrijd te zien.

Zondag: Deutsches Eck

Zondag moesten we natuurlijk eerst even bijkomen van de lange en spannende voetbalavond/ -nacht. Jaap ging nog even in de sauna, Tijs ging een stukje hardlopen langs de Rijn en Bram was heerlijk aan het chillen op de hotelkamer. Daarna was het toch nog even tijd om wat meer van Koblenz te zien. We waren al wel een aantal keer door de oude stad gelopen, dus nu liepen we langs de Rijn naar de Deutsches Eck. Dit is het punt waar Rijn en Moezel samenkomen en een van de kenmerkende punten van Koblenz. Een gigantisch monument van Keizer Wilhelm I op zijn paard bepaalt het beeld van deze plek. Het monument kun je beklimmen met een fantastisch uitzicht over Rijn en Moezel tot gevolg.

Ook kun je vanaf de Deutsches Eck de kabelbaan nemen naar de burcht aan de overzijde van de Rijn. Dit hebben wij echter niet gedaan, wij zijn lekker in het gras gaan liggen om te genieten van de zon die toch eindelijk was doorgebroken dit weekend. Jaap toonde zich oppermachtig in het boerenbridgen en daarmee werd het voor ons tijd om weer terug te gaan richting Nederland!

Al met al hebben we ongetwijfeld lang niet alles gezien van Koblenz, maar wel genoeg om te stellen dat het een heerlijke stad is! En hoogstwaarschijnlijk is het ook in de avonden erg gezellig, maar wij hebben voornamelijk voetbal gezien in de Irish Pub. Er waren echter voldoende Biergartens, waar het tot in de late uurtjes goed toeven zal zijn. Maar met zijn charmante binnenstand, levendige boulevard aan de Rijn en een bijzondere Deutsches Eck waar twee grote rivieren samenkomen is Koblenz dus een stad die zeker de moeite waard is voor een weekendje weg. En vergeet dan ook vooral niet om het Rijndal ook met een bezoekje te vereren. Dit staat niet voor niets op de UNESCO-lijst!

Rest ons nu niets anders dan de foto’s….

Foto’s:

No photos

1 thought on “Broertjesweekend Koblenz”

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)