Paradijselijk Paraty (of Pa’nat’y?)

Na onze korte tussenstop voor pizza in Sao Paulo, gingen we door naar Paraty. Alweer de een-na-laatste bestemming van onze reis! Paraty is een oud koloniaal plekje aan de kust. Stranden, kasseien waar je nauwelijks over kunt lopen en spierwitte huisjes met gekleurde kozijnen. En in ons geval heel veel regen. 😉

Woord vooraf: vrij recent lazen we online (link) dat er een grote droogte heerst in het zuid-oosten van Brazilië. Inderdaad het gebied waar wij onze reis aan het afsluiten zijn. Waarschijnlijk hebben de weergoden onze blog over Iguazu (daar zagen we heel veel water vallen) ook gelezen. Sinds dat moment is het probleem met het watertekort volgens ons wel opgelost. Meer dan eens hebben we een aardig buitje langs zien komen. 🙂
Overigens ook nog genoeg zonneschijn, dus jullie hoeven geen medelijden met ons te hebben! Het voordeel van wat meer bewolking en af en toe een buitje, is ook dat het wat aangenamer is qua temperatuur.

Braziliaanse bussen
We hebben tijdens onze reis aardig wat bussen gehad. Heel goede, met eigen film-selectie of een fles wijn… ook minder goede, met bijvoorbeeld continu een toiletlucht.. en we hebben Braziliaanse bussen gehad. Die zijn vrijwel altijd lek. Ook dit keer zaten we weer in een lekkende bus. Zodra het weer begon te regenen, begon onze bus weer te lekken. Net als de bus van Foz de Iguaçu naar Sao Paulo. Oja.. en ze hebben standaard ergens een pauze van een half uur (als het geen twee keer is) en ze zijn iedere keer minstens een uur te laat.

Maar joh.. als ik dan op nu.nl lees dat het verkeer in Nederland op de A50 muurvast staat in verband met spekgladde wegen… dan is een beetje lekkende bus al niet zo erg meer. 😉 Uiteindelijk kwamen we dus gewoon aan in Paraty, een halve dag later dan we eigenlijk wilden (zie blog over Sao Paulo).

Paraty
We verbleven in Paraty in een airbnb, waar we een eigen kamertje hadden. Vlakbij het busstation en bij het centrum van het plaatsje. Best prima dus!

De volgende ochtend wilden we het stadje gaan verkennen.. maar het regende.. en regende.. en regende.. tot een uur of 12, toen werd het wat droger. Wij gingen dus snel op pad, Paraty in. Paraty staat bekend om de kasseien die schots en scheef liggen. Je moet eigenlijk de hele tijd naar beneden blijven kijken om op de benen te blijven. Nu kwam er nog een extra hindernis bij in de vorm van grote plassen water. Op momenten dat we de tijd hadden om omhoog te kijken zagen we een prachtig koloniaal plaatsje. Witte huisjes met gekleurde vensters. Het was ons wel duidelijk waarom dit zo’n toeristentrekker was. We meanderden lekker door het stadje heen.. na talloze koloniale steden en dorpjes vinden we het ondertussen het lekkerst om gewoon rond te lopen.

Fotogeniek plaatsje…

Op het moment dat de regen weer begon te vallen, doken we een restaurantje in voor lunch. Het bleef ook maar regenen, dus na de lunch schuilden we in diverse winkels om zo droog mogelijk te blijven. Uiteindelijk doken we maar een café in voor wat glazen bier. Het was wat duurder dan we gewend waren, maar dat krijg je in het centrum van zo’n toeristisch plekje. En wij waren droog.. dus ach! Ondertussen speelden er een paar mannen nog een vrolijk deuntje, dus we zaten prima. Na twee biertjes leek het droog te zijn buiten, dus we wilden weer verder gaan. Toen de rekening kwam, bleek dat er ook voor de live muziek kosten waren gerekend. Per biertje mochten we 6 reaal (2 euro) bijbetalen. Oja.. en standaard 10% servicekosten. De dure biertjes werden zo extreem duur. Beetje jammer..

Maar het was droog! Dus drentelden we nog een beetje rond. We liepen langs de witte huisjes, langs een strandje… het zag er allemaal heel idyllisch uit. En Paraty had nog een traktatie in petto voor ons. Tegen het eind van de middag stonden de straten vol met karren vol cakejes. Geen idee waarom, maar zo’n lokale traditie kunnen wij moeilijk overslaan. Yammie!

Istanbul
Die avond maakten we een voettocht naar Istanbul. Het scheelde niet veel of we hadden eigenlijk moeten zwemmen. Voor alle duidelijkheid, we hebben ons reisschema niet ineens omgegooid richting Turkijke… Istanbul is een Turks restaurant in Paraty, enkele straten van ons airbnb-plekje vandaan. Dat het zo dichtbij was, was ons geluk. De hemel was namelijk weer eens opengebroken die avond en het water stond op diverse plekken tot onze enkels in de straten. Maar met enige bescherming van de paraplu en met natte slippers, kwamen we relatief droog aan in Istanbul. Daar werden we zeer verblijd met een schaal vol Turkse specialiteiten en een broodje falafel.

Trindade
De volgende dag wilden we naar Trindade gaan, voor een mooie stranddag! Deze stranden worden namelijk omschreven als een van de betere in Brazilië. Nou, dat wilden we met eigen ogen zien!
Tot onze grote vreugde en verrassing was het die ochtend droog en leek het zelfs mogelijk goed weer te gaan worden. Vol goede moed gingen we op weg! Terwijl we in de bus zaten begon het echter weer te regenen. Ook dit keer regende het weer binnen. We hebben dus nog geen enkele busrit in Brazilië meegemaakt waarin we droog bleven. 🙁

Maar… die dag bleef het redelijk droog tot een uur of vijf. Weliswaar continu bewolkt, maar wel droog! We tellen onze zegeningen en dit is er zeker een van. 🙂 Stranden zijn minimaal 50% mooier met een strakblauwe lucht en een zonnetje, maar ondanks de bewolking waren de stranden prachtig! Mooie, lange stranden met wit zand. Gelegen aan de jungle. Heerlijk water met krachtige golven, waarin we ons lange tijd goed vermaakt hebben. De kracht van zo’n golf die over je heen slaat blijft indrukwekkend. Het maakte ons blij!
Wat ons minder blij maakte was dat we onze zonnebrandcrême vergeten waren. Nouja, het was toch bewolkt dachten we… Maar aan het eind van het liedje waren we stiekem toch flink rood geworden. Auw!
En terwijl de regen weer op en in de bus neerkwam, keerden we weer terug naar Paraty. Al met al toch een fijn stranddagje gehad.

X-tudo
Door Mike werden we al weken van te voren voorbereid op een Braziliaans fenomeen, namelijk de X-tudo (ik denk dat je het uitspreekt als ‘sjiesj-toedo’, maar ik kan er ook volledig naast zitten). Een hamburger met alles er op en er aan. Op de grens tussen overkill en ultiem genieten. Een hamburger die je niet kunt eten zonder dat je gezicht en handen onder de saus komen te zitten. Op een pleintje in Paraty stond Jorge en bij hem moesten we zo’n burger gaan halen. Tussen twee regenbuien door sloegen we onze slag en ik werd niet teleurgesteld. Eerlijk is eerlijk, het was geen chivito.. dat blijft voor mij de koning onder de sandwiches met vlees en veel overige ingrediënten, maar deze X-tudo kan er mee door! Dank je, Jorge. En Mike.

Op naar Rio!
Daarmee kwam een einde aan onze dagen in Paraty. We gingen de volgende dag op weg naar onze laatste bestemming: Rio de Janeiro. En waarempel, we hadden eindelijk een bus te pakken die niet(!!) lekte. Woehoe! Meer over Rio… in de volgende blog!

Foto’s

No photos

1 thought on “Paradijselijk Paraty (of Pa’nat’y?)”

1. Hey Tijs en Jacqueline, ziet er mooi uit daar de stranden en het stadje! Ook wij hebben hier in Florianopolis regen, maar daar zijn we vandaag surfend doorheen gegaan! Morgennacht vertrekken we naar Sao Paulo, hopelijk dan geen regen of lekkende bussen voor ons.

Goede reis nog en veel plezier in Rio!

Groeten,
    Carlijn en Teun

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)