Met de auto door Wild Atlantic Ierland en Connemara NP

Onze trip naar Ierland was voor ons echt een onverwachts extraatje. Aangezien Jacq nog in haar kraamverlof zat en het zowel met haar als met Tirza ontzettend goed gaat, besloten we voor een korte vakantie te gaan. Dit is het tweede gedeelte van onze reis, in de vorige blog vertel ik al over onze avonturen aan de wilde westkust van Ierland in het mooie county Kerry. Vanuit Kerry reden we over ‘the Wild Atlantic Way’ naar Connemara National Park waar we midden in de natuur zaten.

The Wild Atlantic Way

In Ierland is men verzot op het uitzetten van routes om te rijden met de auto. Niet zo gek op zich.. het land is prachtig, de wegen idyllisch en de uitzichten fantastisch. En als het regent kun je beter in een auto zitten, dan buiten rondlopen… De bekendste route is waarschijnlijk The Wild Atlantic Way. Een kustroute die helemaal vanuit het zuiden naar het noorden van Ierland loopt en de volledige westkust volgt. Vanuit onze verblijfplaats in Listowel in Kerry besloten we via deze prachtige route naar onze volgende bestemming te rijden. We pakten the Wild Atlantic Way op nadat we met de ferry de Shannon rivier waren overgestoken.

Korte stop @ Loop Head

Eenmaal de rivier overgestoken waren we in county Clare. Hier besloten we een kleine omweg te nemen en via het afgelegen Loop Head te rijden. Dit is een afgelegen en dunbevolkt gebied. Hier tref je uitgestrekte weides die zomaar ophouden daar waar een tientallen meters hoge klif de aarde in de zee stort. Hiervan moeten mensen vroeger gedacht hebben dat dit het einde van de wereld was. Sterker nog, zo voelt het nog steeds.. Aan het einde van het groene grasveld zie je tot aan de horizon alleen maar het woeste water van de Atlantische Oceaan. En als je bovenaan de klif staat en naar beneden tuurt zie je het water met enorme kracht tegen de rotsen kapot slaan.

Wild Atlantic Coast @ Loop Head

End of the world @ Loop Head

Loop Head

Wild Atlantic Coast

Vanaf Loop Head reden we een flink stuk langs de Atlantische kust omhoog. Daar waar we een mooi plekje zagen sprongen we regelmatig uit de auto om de prachtige natuur te bewonderen. Uiteindelijk kwamen we aan bij de grootste natuurlijke attractie van Ierland, the Cliffs of Moher. Hier zijn de kliffen meer dan 200 meter hoog boven de woeste zee. Erg indrukwekkend en tegelijkertijd kon het ons wat minder bekoren dan het stuk bij Loop Head. We liepen namelijk midden tussen de massa’s toeristen, niet helemaal ons ding. Anderzijds trekt het natuurlijk niet voor niets busladingen toeristen, de rotsen zijn echt heel indrukwekkend. Voor ons was het een tussenstop, maar als je wat vroeger of later op de dag bent en wat verder gaat dan het toeristische epicentrum dan heb je de machtige Cliffs of Moher waarschijnlijk voor jezelf…

Cliffs of Moher

Connemara National Park

Letterfrack

Na een prachtige rit over the Wild Atlantic Way kwamen we aan het begin van de avond aan bij onze volgende bestemming.. Letterfrack, recht in het hart van het Connemara National Park. Het grote genieten begon voor ons al op het moment dat we door het National Park reden op weg naar Letterfrack. We reden langs prachtige meren, terwijl de ondergaande zon de mooiste kleuren op de hoge bergen liet verschijnen.

Wij hadden een simpel maar erg leuke B&B gevonden, op aanraden van mijn broertje Jaap. Een supervriendelijke eigenaar, Mike, stond ons al op te wachten. De eerste nacht hadden we een kamer op de benedenverdieping, makkelijker met zo’n kinderwagen… maar al snel hadden we door dat boven de kamers een stuk beter waren, dus de volgende dag verhuisden we naar boven toe! Al met al een heerlijk plekje met een uitgebreid ontbijt.

In Letterfrack is niet zo gek veel te doen. Even met de ogen knipperen en je bent het dorpje voorbij gereden. Het is een dorpje van nog geen 200 inwoners midden in de prachtige natuur. Een supermarkt, een paar pubs/ restaurants, wat hotels/ B&B’s en het Information Centre… dat is het wel zo’n beetje daar in Letterfrack. Maar dan zit je dus wel midden in de natuur!

Diamond Hill

Letterfrack ligt aan de voet van de Diamond Hill, waar een aantal mooie wandelingen te doen zijn. Vanuit onze B&B was dat minder dan vijf minuten lopen zelfs… tot aan de start van de wandeling dan. Op onze eerste dag besloten we dit ’s middags te gaan doen! Tirza in de draagzak en gaan maar. Heerlijk om de natuur in te gaan met z’n drietjes. Af en toe was het wat miezerig en stond er een gure wind, maar Tirza zat lekker warm verstopt onder mijn wind- en waterdichte jas (met voldoende zuurstof om te ademen, no worries). Perfect! Na een mooie wandeling waarbij we de ‘middelste route’ hadden gepakt kwamen we weer terug bij het Information Centre. Maar bij mij knaagde er nog iets… ik wilde wel echt naar de top van de Diamond Hill. Even de uitdaging zonder Tirza en op naar de top en te genieten van het fenomenale uitzicht over Connemara! Terwijl Jacq en Tirza terugkeerden naar de B&B om lekker even te chillen, ging ik op naar mijn doel… de top van de Diamond Hill. Het was een flink pittige beklimming, dus wat dat betreft kreeg ik de uitdaging die ik zocht! En het fenomenale uitzicht… op het moment dat ik heel even tussen de wolken door kon spieken zag het er prachtig uit!

Hike Diamond Hill @ Connemara National Park

Op de top van Diamond Hill

Connemara Loop

Door Connemara NP is een prachtige autoroute uitgestippeld die de mooiste plekjes van dit gebied met elkaar verbindt, de Connemara Loop. Mijn verjaardag vierden we al rondrijdend en genietend van de prachtige natuur. Bergen, meren en de telkens weer indrukwekkende kustlijn wisselden elkaar af. We maakten diverse stops, bij mooie uitzichtpunten of om een flinke wandeling over het mooiste strandje (Glassilaun Beach) van deze omgeving te maken.

Glassilaun Beach

Bij Killary Fjord maakten we een tussenstop. Al rijdend hadden we gezien dat hier veel mosselkwekerijen zijn. Perfect voor de lunch dus! We genoten hier samen van de superverse mosselen. Smullen!

Een erg leuke tussenstop maakten we vervolgens bij Killary Sheep Farm. Ierland staat bekend om zijn vele vele schapen. Hier zagen we hoe ze traditioneel geschoren werden, mochten we lammetjes voeren (dat gaat er nog gulziger aan toe dan als Tirza haar flesje leegdrinkt) en het leukste was dat we een schaapshond aan het werk zagen. Erg indrukwekkend hoe de hond de schapen via een mooie toeristische route het hok in wist te drijven. We wandelden vervolgens nog een stukje langs de Fjord, maar daarmee kwam wel een einde aan de (verjaar)dag.. de mosselen waren bij Jacq toch niet helemaal goed gevallen. 🙁

Herdershond aan het werk

Sky Road & Clifden

Misschien wordt het een patroon in deze blog… maar we maakten nog een prachtige autoroute in dit gebied, namelijk de Sky Road bij Clifden. Ierland is ook gewoon een fantastisch land om in rond te rijden. Zoveel moois om te zien, echt genieten! En de Ieren zelf weten dat ook, de routes staan fantastisch goed aangegeven! Dus naast de route over Dingle & Slea Head Drive, de Wild Atlantic Way en de Connemara Loop besloten we dus ook om de Sky Road bij Clifden te gaan rijden. Eerlijk gezegd is het op vakantie met een baby ook ideaal. Je rijdt korte stukjes, kunt regelmatig uitstappen om weer iets anders te bewonderen. En bij een regenbuitje, ook dat hoort bij Ierland, zit je in de auto lekker droog! Oja, en aan links rijden in een Ierse auto wen je ook wel (na een dag onwennig rondrijden).

Driving Sky Road

Ook bij de Sky Road genoten we weer prachtige uitzichtpunten, mooie plekjes en het lekker rondrijden. Hoogtepunt was Clifden Castle waar we naar toe wandelden. Een vervallen en verlaten kasteeltje, midden in het groen. Na een korte wandeling waren we bij dit kasteeltje waar we gewoon in en omheen konden wandelen. Dan ben ik op mijn vrolijkst!

Clifden Castle

Die avond vierden we met z’n drietjes alsnog mijn verjaardag nog in een van de beste pubrestaurants in de omgeving, Paddy Coyne’s. Heerlijk eten, goede bediening, maar wel een gezellige pubsfeer! Daarmee eindigde onze tijd in dit gebied van Ierland. De volgende dag reden we door naar de hoofdstad Dublin!

Meer foto’s:

No photos

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)