Roadtrip Oekraïne (foto’s en verslag)

In de zomer van 2012 ben ik met Berrie in de auto gestapt voor een een flinke roadtrip in het oosten van Europa. Eindbestemming was Oekraïne, op de heen- en terugweg hebben we enkele stopovers gemaakt in andere prachtige Oost-Europese steden. Op het moment van schrijven (maart 2014) is het erg onrustig in Oekraïne, en nu dus ook niet aan te raden om naar Oekraïne af te reizen. Ook in 2012 voelde het al als een heel avontuur, maar was het nog gewoon veilig in Oekraïne. We hebben ons in ieder geval geen moment onveilig gevoeld. Zelfs niet toen we door de politie aangehouden werden toen we met de MiTo met te hoge snelheid over de Oekraïense wegen reden. Maar daarover meer in dit verslag!

Ik vond Oekraïne absoluut de moeite waard als vakantiebestemming, zeker als je van wat avontuur houdt. Het land ademt nog echt een Sovjet-sfeer uit, met name als je verder naar het Oosten rijdt. Het is echt een gigantisch land, waardoor je dus lang in de auto zit. Maar met fascinerende steden als Lviv en Kiev, de schitterende Zwarte Zee bij de Krim en de indrukwekkende Karpaten in het westen heeft Oekraïne veel te bieden.

Ook van deze trip heb ik een filmpje gemaakt, deze is hier te zien (kijktip!!).
De route die we globaal gevolgd hebben:

Grotere kaart weergeven

Wroclaw (Polen)

Onze eerste stop was Wroclaw, een leuke stad in het westen van Polen. Tamelijk onbekend, zeker in vergelijking met het drukbezocht Krakow, maar zeker de moeite waard. Het heeft een prachtig centrum, met een mooie kerk en vele hoge gekleurde huizen aan de markt. En overal zie je kabouters. Ooit begonnen als verzet tegen het communisme, maar nu een symbool voor de stad. Vermoedelijk staan er al honderden kabouters door de hele stad.

Andere bezienswaardigheden zijn de rivier de Oder die door de stad stroomt en een park met een ‘magic fountain’, waar regelmatig een water- lichtshow plaatsvindt.

Tyskie Browary

Sinds een bezoek aan Krakow is Tyskie mijn bijnaam.. dus toen we onderweg langs de Tyskie brouwerij kwamen moesten we wel even stoppen. We hebben het museum bezocht, een heerlijke koude Tyskie gedronken en een paar souvenirtjes (bierglazen natuurlijk op de kop getikt. Dit alles is uiteraard bijzonder aan te raden aan bierliefhebbers die in Krakow verblijven!

Lviv

Onze eerste stop in Oekraïne was Lviv. De meest westelijke stad in Oekraïne, zowel topografisch als qua sfeer. Na onze tussenstop bij de Tyskie brouwerij kwamen we pas laat in de avond aan bij de grens. En met het nodige oponthoud (Chassisnummer? Weet ik veel waar dat staat!) en de nodige controles van auto en tassen reden we rond middernacht Oekraïne binnen.

Diep in de nacht kwamen we uiteindelijk in Lviv aan, onze eerste kennismaking was nogal hobbelig. De kasseienstroken met tramrails hadden door de jaren heen een nogal ‘authentiek’ uiterlijk gekregen.. Dit zagen we pas echt goed de volgende dag, maar in het donker voelden we al dat de MiTo aardig wat te verduren kreeg. Ons hostel zou in een zijstraat van de grote weg liggen, maar in het donker bleek dit toch lastig te vinden. Uiteindelijk vonden we ergens een onbeveiligd wifi-signaal, waardoor we via google maps een kaartje konden inladen. Daarna hadden we het dus snel gevonden!

Eenmaal aangekomen in het Old Ukrainian Home Hostel bleek er gelukkig nog iemand wakker om ons te ontvangen en weldra lagen we heerlijk in ons bed uit te rusten van een lange reisdag.

Vervolgens hadden we twee volle dagen om Lviv bij daglicht te verkennen. Op voorhand hadden we vele zeer positieve verhalen gehoord en gelezen over deze stad, misschien ook wel omdat het de meest westerse en toegankelijke stad van Oekraïne is voor Europeanen. En misschien dat het door deze positieve verhalen kwam dat het ons een beetje tegenviel. De stad is ontegenzeggelijk mooi en leuk. Veel kerkjes, kathedralen, een oud plein en een goede sfeer om doorheen te dwalen. Ook kun je omhoog klimmen naar Lviv Castle voor een prachtig uitzicht over de stad en omgeving. En het Lychakiv Cemetery was ook de moeite waard om te bezoeken. Maar toch wist Lviv ons niet helemaal te grijpen… Is niet erg, we hebben ons goed vermaakt en daarna wachtte Kiev alweer op ons!

Kiev

Het was een avontuurlijke rit van Lviv naar Kiev, voor het eerst bij daglicht door Oekraïne! De weg was relatief goed, met dank aan het EK’12, maar we leerden al snel de wetten kennen van de Oekraïense politie. We reden heerlijk met de MiTo over de weg, ons af en toe verwonderend over de inhaalcapriolen die werden uitgehaald. Tot op dit moment was er nog geen vuiltje aan de lucht, tot we ineens een bord zagen staan met ’90’. Aangezien we geen idee hadden hoe hard we tot op dit moment mochten reden we tot die tijd vrolijk 100. Geen probleem, voet van het gas en rustig naar de 90, zo braaf zijn we dan ook wel weer. Maar voordat we tot dit besef waren gekomen, werden we al middels een verkeersbord gemaand om 70 te rijden. Onze verbazing nog uitsprekend, lichtjes afremmend, zagen we 50 meter verderop al het volgende bord staan dat ons wist te vertellen dat we terug moesten naar de 50. Al wat vlotter remmend waren we benieuwd wat er dan voor een gevaarlijke verkeerssituatie op ons stond te wachten als we voorbij de bocht waren. Die gevaarlijke verkeerssituatie hebben we tot op de dag van vandaag niet kunnen achterhalen, maar we zagen wel het vrolijk grijnzende politiemannetje staan, die ons gebaarde om te stoppen. Dit mannetje gebaarde ons mee te komen met hem, aangezien wij geen Russisch of Oekraïens spreken en zijn Engels ook zeer beperkt bleek te zijn. Aldaar mocht ik plaatsnemen in een heuse Oekraïense politieauto en kreeg ik te horen dat we maar liefst 78km/u hadden gereden en dat daar een boete op stond van ruim 500griva (iets meer dan 50 euro). Helaas hadden wij dit niet in onze portemonnees, ook geen euro’s tot spijt van de agent, en konden we uiteindelijk een schikking treffen voor hetgeen we wel op zak hadden. Na dit in het handschoenenkastje gedeponeerd te hebben, naar goed Oekraïens gebruikt mocht dit blijkbaar niet daadwerkelijk overhandig worden, mochten we uiteindelijk verder. Maar niet nadat we een ferme handdruk hadden gekregen met de gevleugelde woorden “Welcome in Ukrain!”. Welkom voelden we ons absoluut en dankzij dit tientje leergeld remden we vanaf dat moment iedere keer fors af als we ergens een verkeersbord zagen.

Het Onafhankelijkheidsplein in Kiev. Links zoals het was toen wij het bezochten, rechts hoe het tijdens de opstand was…

Zonder al te veel bijzonderheden bereikten we vervolgens Kiev, waar we in het prima Chillout Hostel verbleven. Vanuit Kiev wilden we erg graag Tsjernobyl bezoeken, maar helaas bleek dat niet mogelijk te zijn vanwege een wachttijd van ruim een week. En zoveel tijd hadden we niet gepland voor Kiev. Deze bijzondere excursie moesten we dus helaas aan ons voorbij laten gaan. Erg jammer, want dit hadden we beide toch wel mee willen maken! In twee dagen tijd hebben we vervolgens Kiev ontdekt. Een prachtige en fascinerende stad. Een stad van uitersten ook. Naast veel armoede in Oekraïne, was er zeker in Kiev ook een duidelijk aanwezige happy few.

In Kiev is ontzettend veel te doen en te beleven. De Sofia-kathedraal of een van de vele overige Orthodoxe kathedralen en kerken, het Tsjernobylmuseum, het oude straatje Andreevsky Spusk, het levendige Onafhankelijkheidsplein, het oorlogsmuseum met een gigantisch vrijheidsbeeld.. het is allemaal zeker de moeite waard. De kerken en kathedralen waren zeer indrukwekkend met hun gouden koepels, die schitterden in de felle zon.

Bij het oorlogsmuseum keken wij onze ogen uit. Een verzameling van vele gigantische Sovjet-beelden, aangevuld met tanks, vliegtuigen en dergelijk oorlogstuig stonden uitgestald. En dat alles onder toeziend oog van een torenhoog zilveren vrijheidsbeeld. In het Tsjernobylmuseum raakten we onder de indruk van de omvang van de ramp, hoewel dit museum niet heel uitgebreid was. We hadden er iets meer van verwacht, maar wellicht past dat ook wel in de manier waarom men in de Sovjet-Unie altijd is omgegaan met deze ramp. Ook hebben we een middag zeer relaxed ingevuld aan een van de stadsstranden van Kiev aan de Dnjepr. Bij dit strand was ook een enorme openlucht fitnesspark Hydropark, waar vele metalen fitnesstoestellen (gemaakt van oude auto- en vliegtuigonderdelen) klaar stonden voor de Oekraïense spierbundels. Maar wij hebben vooral genoten van het relaxen in de zon en het prachtige uitzicht.

Verder zijn we in Kiev nog een avond op stap geweest met Michael, een kerel uit Utrecht die we in het hostel tegen zijn gekomen. We hebben enkele clubs bezocht en onze ogen uitgekeken. Prachtige auto’s en vrouwen, lelijke mannen (maar wel met veel geld). Kortom, een bijzondere setting om eens mee te maken.

Sebastopol (De Krim)

Vanuit Kiev zijn we (met een tussenstop halverwege) doorgereden naar de Krim, het gebied waar op het moment van schrijven zoveel om te doen is. Tijdens onze aanwezigheid was het nog rustig op de Krim. Weliswaar veel Russen, maar dat waren voornamelijk toeristen. Wij verbleven in Sebastopol in het Sofia Guesthouse, een klein, leuk guesthouse met een zwembad. Heerlijk om af en toe af te koelen, want het was heet op de Krim.. Ontzettend heet!!

Op de Krim hebben we uiteraard Sebastopol zelf bezocht. Lekker gestruind over een marktje, langs de haven etc. Ook hebben we hier Kvas op. Een laag-alcoholisch drankje, wat in Oekraïne vanuit grote tankwagens wordt verkocht.

Verder zijn we met de auto langs de kust van de Krim gereden. Allereerst zijn we naar het kleine plaatsje Balaklava gegaan. In dit havenstadje zijn we naar de ruïnes van het fort op de berg geklommen, waar we een fantastisch uitzicht hadden. Enig minpuntje was dat mijn slipper kapot ging bovenop de berg, zodat ik blootvoets weer terug moest de steile helling af.

Vanuit hier zijn we naar het Swallow’s Nest gereden. Een van de drukst bezochte attracties van de Krim. Dit minuscule kasteeltje is gebouwd aan het begin van de vorige eeuw als liefdesnestje van een Russische generaal. Tegenwoordig schijnt het een restaurant te zijn. Toen wij er waren viel het vooral op door de drommen (Russische) toeristen die met dit minuscule kasteeltje op de foto wilden. Op de foto’s ziet het er heel pittoresk uit, maar in de werkelijkheid viel dat een beetje tegen.

Na nog een tijdje langs de kust te hebben gereden besloten we maar om lekker een duik te nemen in het water om af te koelen en te genieten van het uitzicht, onder andere op een oud platform in de zee. Geen idee waar het ooit voor diende, maar het zag er wel mysterieus en interessant uit.

De volgende dag zijn we richting Cape Fiolent gereden. Een prachtig stukje natuur, waar gigantische kliffen boven de zee uitstaken. Hier zijn we eerst even op avontuur geweest langs de kust en hebben we genoten van de prachtige kustlijn, om vervolgens toch even te gaan afkoelen in de zee. We bereikten een klein strandje via een erg lange trap.

Hoogtepunt van deze dag was toen we bij restaurant Ali Baba het ‘ali baba-menu’ bestelden. Omdat we de kaart niet konden lezen, was onze verwachting dat dit een simpel gerecht zou zijn met heel veel vlees. Groot was de teleurstelling bij Berrie, toen bleek dat dit een vis/ fruit-cocktail was. De twee ingrediënten die hij het minst kan waarderen in een maaltijd. We zijn de dag dus maar weer geëindigd in de supermarkt om wat broodjes met kaas en worst te halen.

De Krim was een prachtig stukje Oekraïne, maar we merkten toen al dat het volledig op Rusland gericht is. De huidige ontwikkelingen verbazen me in dat opzicht niet. Maar het is wel bijzonder dat wij anderhalf jaar geleden rondliepen in een gebied, dat nu het centrum is van nieuwe spanningen tussen Rusland en het Westen.

Kamyanets-Podilsky

Na onze avonturen in de steden als Lviv en Kiev, de periode aan de kust op de Krim.. was het tijd om richting natuur te trekken. We gingen onderweg naar de Karpaten, in het westen van Oekraïne. Vanwege de gigantische afstanden in het land, hebben we besloten een tussenstop in te lassen. En het kwam goed uit dat Kamyanets-Podilsky ongeveer in het midden lag. We hebben een nachtje doorgebracht in dit oude vestigingsstadje, waarbij we dus een namiddag en avond door deze stad hebben kunnen dolen. Een oud kasteel, een ruige rivier met vervallen bruggetjes en een oud stadscentrum. We hebben ons hier dus prima vermaakt!

Rakhiv – Karpaten

In de Karpaten gebergte verbleven wij in het kleine plaatjes Rakhiv. Hier hadden we een mooi guesthouse gevonden, The Fir Hut. We wilden hier een aantal dagen blijven om de machtige Karpaten in te kunnen trekken. Helaas bleken dit de enige dagen slecht weer van onze vakantie te zijn. Op de dag die het minst slecht was zijn we alsnog de bergen ingetrokken. Gewapend met hippe poncho, gekocht op het marktje van Rakhiv, gingen we op pad. En ondanks (of dankzij?) de regen was het een prachtige wandeltocht. We kwamen langs oude herdertjes, boerderijtjes, door de bossen en over bergen. En als kers op de taart hebben we nog een lift gehad in een oude Lada naar de bushalte toe.

Helaas bleek het weer zo slecht te worden dat het voor ons geen zin had om langer te blijven. We besloten dat het tijd werd om Oekraïne te verlaten en langzaam richting huis te keren.

Oekraïne was een waar avontuur om rond te reizen. Sovjet-invloeden, slechte wegen, prachtige steden, vriendelijke mensen, mooie vrouwen, gave natuur.. echt zeer de moeite waard. We hebben erg lang in de auto gezeten, maar dat paste wel in het avontuur van Oekraïne. Zeker Kiev zou ik zeer aanraden voor een citytrip, zodra de rust weer wat is teruggekeerd.

Bratislava (Slowakije)

Onderweg naar huis zijn we een nachtje in Bratislava gestopt. Dat was genoeg om een avond rond te kunnen lopen door deze niet al te grote hoofdstad van Slowakije. Voor ons voelde het als een relaxte stad, met een leuk en gezellig centrum.

We zijn wat door het oude centrum gelopen, waar opvallend veel grote kunstobjecten te zien waren.. hebben er een lekker hapje gegeten en drankje gedronken. Ook mooi was de grote brug over de rivier, met uitzicht op het kasteel van Bratislava en de ondergaande zon. Al met al was het voor ons de perfecte stad voor een korte tussenstop!

Praag (Tsjechië)

Praag was onze tweede tussenstop, hier zijn we twee dagen gebleven… Oftewel, een avond en een volle dag. Omdat het de laatste dag van onze roadtrip was en we beide al vaker in Praag geweest waren, hebben we ons niet bijzonder druk gemaakt om de vele bezienswaardigheden van deze prachtige stad allemaal nog eens te bekijken. We hebben ons prima vermaakt door lekker rond te lopen, een paar biertjes te drinken met Berries schoonzus Lenny, en simpelweg te genieten van de laatste zonnige vakantiedag.

No photos

2 thoughts on “Roadtrip Oekraïne (foto’s en verslag)”

1. Knap die road trips die jij gemaakt hebt door de Balkan en Oost-Europa. Ik vraag me alleen af of het niet risicovol is om met je eigen auto naar zulke landen te reizen, bvb. voor autodiefstal?

Wat ik me ook afvraag is of het niet veel duurder uitkomt dan met een low cost airline te vliegen en eventueel ter plekke een autootje te huren (reistijd, overnachtingen, brandstof, grenstaksen etc.)?

2. Heren, geweldig, eindelijk een paar Nederlanders die het andere Europa hebben leren kennen.
    Ik ben zelf al een aantal keren naar Oekraïne geweest met de auto.
    1 maal naar Kiev en twee maal naar de Krim.

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)