Aankomst in Panama en Isla Contadora

Na een vermoeiende maar voorspoedig verlopen reis zijn we vrijdagochtend in alle vroegte geland in Panama-City. In deze blog onze belevenissen na deze reis over diverse giganten van de zee en relaxen aan zwembad en zee.

De reis
Op Schiphol werden we door een sterke delegatie Besselaartjes uitgezwaaid, nadat we eerder al afscheid hadden genomen van mijn familie en alle vrienden. Daarover lees je meer in de vorige blog. 😉
Het was even emotioneel, maar daarna stapten we door de douane heen. Spannend, geen weg meer terug.. We waren ruim op tijd en het was mooi om te zien hoe soepel alles eigenlijk geregeld is op Schiphol. Een geoliede machine om mensen op reis te helpen.
Eerst bracht Lufthansa ons naar Frankfurt, vanuit daar vlogen we met een tussenstop op de Dominicaanse Republiek (Santo Domingo) naar Panama-City. We hebben enigszins geslapen in het vliegtuig, volgens mij ik wat meer dan Jacqueline. Verder hebben we de 17 uurtjes besteed aan lezen, films en series kijken. Maar al met al stonden we rond 5 uur in de ochtend (lokale tijd) dus in Panama! Een taxi bracht ons vervolgens in een rit van 45 minuten naar ons hotel, dat we van te voren al hadden vastgelegd. Onderweg zagen we de skyline van Panama-City al opdoemen. Dankzij het Panama-kanaal is deze stad aardig uit de kluiten gewassen en gaat het economisch niet slecht.

De eerste dag in Panama
Nadat we in het hotel ingecheckt hadden konden we nog niet onze kamers op. Dat kon helaas pas vanaf een uur of een. Maar we mochten al wel gebruik maken van het zwembad! In eerste instantie wilden we nog even de omgeving gaan verkennen. Het hotel (Country Inn & Suites; waarom verzinnen ze toch altijd van dit soort slechte namen?) is gelegen aan de monding van het Panama-kanaal in de Golf van Panama, vanuit waar ze de Grote Oceaan (Pacific) kunnen bereiken. Maar na een klein half uur langs het water te hebben gewandeld, gutst het zweet werkelijk uit al onze poriën en besluiten we om toch maar terug te keren naar het hotel en het oorspronkelijke plan: acclimatiseren en relaxen. En zo brengen het grootste gedeelte van de dag door. Lekker aan het zwembad, boekje lezen en af en toe een plons wagen. Ik ben zelf al wel aardig verbrand, ondanks dat ik in de schaduw heb gelegen.. de zonnebrand zat nog in de tas en mijn tere blanke huidje was niet gewend aan deze zonnekracht.

Foto’s:

No photos

Isla Contadora
De volgende dag moesten we al weer vroeg opstaan voor de ferry die ons naar Isla Contadora zou gaan brengen. Dit was overigens geen probleem, dankzij de jetlag die nog in ons lichaam zat. We waren dus op tijd bij de ferry. In het begin passeerden we tientallen gigantische oceaanreuzen, die voor anker lagen in de Golf van Panama. Bijzonder indrukwekkend al deze schepen. Over een paar dagen hopen we uiteraard ook het kanaal echt te gaan bezoeken en enkele van deze schepen door de sluizen van het kanaal te zien gaan.
Onderweg werden we nog een keer aardig verrast door enkele giganten uit de oceaan. Vlak voordat we bij het eiland waren, zette de kapitein de motor ineens uit en bleek dat we aan bakboord een paar walvissen konden zien. Supercool natuurlijk om deze beesten in het echt te zien. We wisten op voorhand al wel dat dit de beste tijd van het jaar was om bultrugwalvissen te spotten bij de Pearl Islands, maar zo snel al was echt een leuke verrassing!

Aangekomen bij het eiland werden we met kleine bootjes naar het strand getransporteerd en daar stond Toni van ons B&B al op ons te wachten. Met een golfkarretje (veruit het meest gebruikte transportmiddel op Isla Contadora) kregen we nog een tour over het eiland, dat overigens vrij klein is. Die tour was dus ook vrij snel afgelopen, maar daarna wisten we wel de stranden en restaurantjes te vinden!

Na het inchecken konden we de rest van de dag gaan indelen met hetgeen waarvoor we naar dit eiland waren gekomen. Chillen, relaxen en genieten! Aangezien wij jongen benen hebben (en toch ook wel aan ons budget willen denken) hebben wij geen golfkarretje voor op dit eiland. Daarmee zijn we wel een uitzondering overigens. De ene na de andere scheurt ons voorbij. 😉
Maar alles is op loopafstand en dus ook de stranden. Het water is heerlijk warm en prachtig blauw, de stranden zijn goudgeel en de zon brandt volop. Kortom, we zochten een heerlijk plekje in de schaduw uit en spoelden lekker het zweet van onze lichamen af in de zee. Vanaf het strand zagen we in de verte zelfs nog enkele walvissen in zee. Blijft erg bijzonder! Verder hoefden we ook niet veel meer te doen dan lekker onze boekjes lezen. In de middag begon het toch wat te betrekken, dus tijd om terug te gaan naar het B&B. Daar begon het al snel flink te regenen, dus hier maar lekker verder in onze e-readers en af en toe een potje kaart spelend (tussenstand 5-2 voor Tijs)!
Al snel bleek het hier om een flinke tropische regenbui te gaan, dus we waren blij dat we veilig droog zaten… en zodra het even weer iets beter was gingen wij snel naar restaurant Tortuga, wat om de hoek van de B&B zit en erg lekkere pizza’s heeft. Maar we hadden de bestelling nog maar net doorgegeven op het moment dat de hemel openbrak en ongeveer een uur lang echt gigantisch tekeer ging. Waar we in Den Dungen al een aardige plensbui gehad dachten te hebben, was dit nog een paar graadjes zwaarder. Het gevolg was dan ook dat de elektriciteit op het hele eiland uitviel en we in het pikdonker zaten. Ons geluk was wel dat de pizza al in de oven zat, dus wij hebben die avond onze buikjes gewoon vol kunnen eten bij romantisch kaarslicht. Verder werd het restaurant gesloten, wat het helemaal tot een bijzondere ervaring maakte. Toen de pizza op was en de hemel leeg geregend, konden we door het donker terug naar de B&B.

Pas de volgende ochtend na het ontbijt werd het overigens hersteld. Er bleek een boom geknakt te zijn, die de elektriciteitskabels heeft doen breken. We hebben ook even een rondje om het eiland gemaakt, waar we diverse omgewaaide bomen zagen. Maar dat leek ook de grootste schade te zijn op het eiland gelukkig. De rest van de dag was het weer lekker weer en eigenlijk hebben we bijna hetzelfde gedaan als op de eerste dag. Lekker op het strand gelegen, veel gelezen en wat gekaart. En ’s avonds zijn we teruggegaan naar Tortuga, dit keer gelukkig zonder onweer.

En dan ben ik in dit epistel aangekomen bij de dag waarop ik dit typ! Vandaag zijn we met een lokale visser en z’n bootje de zee opgegaan op zoek naar walvissen! Al vrij snel zagen we in de verte enkele walvissen in de zee springen, dus dat begon fantastisch! Na een tijdje doorgevaren te hebben kwamen we een moeder en haar jong tegen. Zij zwommen rustig voor ons uit. Fantastisch om zo’n 10-20 meter voor je telkens die gigantische beesten te zien zwemmen. Onze visser kreeg te horen dat aan de andere kant van het eiland ook walvissen zaten. Dus toen we de eerste walvissen uit het oog begonnen te raken, zette hij koers naar de andere kant van het eiland. Hier was nog een ander bootje te vinden, maar vooral ook weer een moeder en haar jong. Zij dobberden lekker in het water, zonder zich echt veel te verplaatsen. Daardoor hadden wij een geweldig zicht op ze, wat echt super was om mee te maken. Natuurlijk sprongen de walvissen niet continu uit het water, dat gebeurt waarschijnlijk alleen in films. Maar het jong was waarschijnlijk wel even aan het spelen, toen we de hele tijd de staart boven water zagen. En op het moment dat we het niet meer hadden verwacht, kwam toch nog een keer de sprong. Echt super! En Jacq stond eerste rang om het mee te maken, ik zag zelf eigenlijk alleen de landing.

Een beetje brak filmpje is hieronder te zien. Was een uitprobeersel om het op youtube te krijgen, maar dat werkte makkelijk.. Dus wil ik jullie deze schokkende beelden niet onthouden!

Dat waren onze avonturen in Contadora! Hoewel we eigenlijk vrij weinig hebben gedaan, is het een flink verhaal geworden! Contadora is een mooi eiland, paradijselijke strandjes en palmbomen.. eigenlijk alles wat we wilden. Toch is het ook wel een beetje een aparte plek. Enerzijds zitten er aardig wat welgestelden, anderzijds vielen ons de half afgemaakte huizen en resorts ook op. Zeker bij het grootste strand van het eiland staan enkele hotels/ resorts die compleet verlaten zijn. Bijzonder, aangezien ze een van de mooiste locaties van het eiland hebben. En waarom, dat is me eigenlijk ook nog niet helemaal duidelijk.
Maar al met al hebben we lekker kunnen doen, wat we wilden doen aan het begin van onze reis, namelijk genieten en uitrusten. Ik heb zelfs ondertussen bijna mijn vierde boek al uit, ook daarmee hebben we allebei goed ons best gedaan! Hoogtepunt van onze dagen hier waren zonder enige twijfel de walvissen. Wat ontzettend gaaf om dat te zien! Morgen gaan we weer met de ferry terug naar Panama-Stad, maar eerst nog even wat snorkelen op dit ietwat vreemde, maar toch ook wel paradijselijke eilandje! En daarna dus wat meer actie! Panama schijnt een erg mooie stad te zijn, met een leuk koloniaal centrum.. en we willen uiteraard ook nog naar het kanaal! Daarna twijfelen we nog of we via het water (en de San Blas eilanden) of door de lucht naar Colombia reizen. Wordt ongetwijfeld vervolgd in een volgende blog!

Foto’s:

No photos

4 thoughts on “Aankomst in Panama en Isla Contadora”

1. Dat verlaten resort heeft iets te maken met een Colombiaanse drugsbaron die daar de eigenaar van was en omgekomen is in een vliegtuigcrash. Ook de verschillende lege gebouwen op het eiland hebben daar iets mee te maken 😉

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)