Galápagos: Isabela’s boobies on the beach

Na vijf nachten op San Cristóbal te zijn verbleven gingen we naar onze volgende bestemming op de Galápagos eilanden, namelijk Isla Isabela. Dit is het grootste eiland, maar heeft de minste bewoning van de drie hoofdeilanden. Dat zorgt voor een relaxte sfeer in het plaatsje. We hebben hier heel veel boobies en iguana’s gezien, gesnorkeld met pinguïns, haaien, zeeleeuwen, ray’s, schildpadden, héél veel gekleurde vissen en zelfs een zeepaardje. En natuurlijk nog vele andere avonturen beleefd…

Belangrijke mededeling aan allen die op deze site terecht zijn te gekomen door te zoeken naar ‘boobies on the beach’ of een variant hierop… Waarschijnlijk ben je op een verkeerde pagina beland, dit verhaal gaat over (onder andere) vogeltjes.

Boobies!

Onderweg met de ferry!
We vertrokken met de vroege ferry van 7 uur vanuit San Cristóbal. Nog een laatste keer de zeeleeuwen ontwijkend die daar overal op straat lagen.. De ferry bracht ons eerst in ruim twee uur naar Santa Cruz, vanuit waar we om 13:00 de volgende ferry zouden moeten pakken naar Isla Isabela. We hadden dus vast enkele uren om ook een beetje Santa Cruz te verkennen. Dit is het eiland waar de meeste bewoning is (het is gewoon een stadje), vanuit waar ook het meeste geregeld kan worden aan cruises etc. Voor ons minder interessant, aangezien we zonder cruise de eilanden al hebben verkend. We besloten nog lekker wat te eten op Santa Cruz, maar misten daardoor bijna onze ferry… gelukkig haalden we het allemaal nog net en kwamen we rond een uur of drie aan op Isla Isabela!

Hotel Volcano
We hadden geen hotel geboekt voor dit eiland, wat ook totaal niet nodig is.. genoeg beschikbare kamers en daardoor hadden we dus een kleine onderhandelingspositie. We vonden een aardig hotel en wisten de kamer te krijgen voor de prijs die wij in gedachten hadden. Helemaal goed dus. We verbleven in hotel Volcano en hadden een ruime kamer met uitzicht op de zee!

Uitzicht vanuit de kamer.. zee en een drogende toilettas

Na geïnstalleerd te zijn gingen we het plaatsje verkennen. We liepen een flink stuk langs het mooie strand en genoten al van de vele vogels die hun eten aan het zoeken waren in de branding en in de lucht. Ook struikelden we op enkele plaatsen bijna letterlijk over de iguana’s. Er zijn op het eiland enkele plekken aan het eind van het dorp waar de iguana’s uit de zee komen en de weg oversteken. Hier staan zelfs borden om te waarschuwen voor overstekende iguana’s. 🙂

Deze coole vogeltjes renden over het strand op zoek naar eten

Iguana’s
Hier op de Galápagos leven iguana’s die zich hebben aangeleerd om in het water hun eten te zoeken. Waarschijnlijk omdat er op het land nauwelijks iets te vinden was voor ze. Deze marine iguana’s hebben dus ook leren zwemmen. Na de zwemtocht voor voedsel, klimmen ze veelal op de rotsen om in de zon weer op te drogen en uit te rusten. Ze niezen (of spugen?) dan ook continu het zout uit dat ze mee binnen hebben gekregen, maar niet kunnen verteren. Heel bijzonder om deze unieke dieren overal te zien zitten.

Die avond kropen we vroeg ons bed in, na nog een hapje te hebben gegeten bij Hot Shawarma. Erg lekkere falafel!

Op de fiets naar de Wall of Tears
Na de volgende dag op ons gemakje te zijn opgestaan en ontbeten te hebben, hebben we een paar fietsen gehuurd om richting de wall of tears te fietsen. Dit is een grote muur die een kilometer of 6 buiten het plaatsje gebouwd is door gevangenen. Tussen 1946 en 1959 werd dit eiland namelijk nog gebruikt als gevangenis. Deze muur is zo’n honderd meter lang en zeven meter hoog en bestaat uit op elkaar gestapelde brokken lava. Hiermee wilde men indertijd de gevangenen straffen door hen dit zware werk te laten uitvoeren.

Onderweg zagen we veel enorme iguana’s

Let op: het betreft het beest op de voorgrond, niet de draak op de achtergrond. 😉

Interessanter dan deze muur, vonden wij de weg er naar toe. Op diverse plekken waren zijpaadjes naar meertjes, stranden etc. We hebben onderweg flamingo’s gezien, een lavagrot en wat mooie stranden met talloze iguana’s. Maar het gaafste was wel de plek waar talloze boobies en pelikanen aan het jagen waren. Ontelbare vogels vlogen door de lucht en doken het water in. Wat een machtig tafereel! En op de rotsen aan de kant zaten nog eens vele boobies en pelikanen. En te midden van al dat geweld stonden wij te genieten!

Boobies en pelikanen tijdens lunchtijd

Ook kwamen we onderweg nog een flink aantal schildpadden tegen, dit keer gewoon in het wild. Ze staken gemoedelijk de weg over terwijl wij aan kwamen fietsen. Tot nu toe associeerde ik schildpadden op de weg voornamelijk met Mario Kart trouwens. Deze exemplaren waren dan wel een stukje groter, maar ook minder gevaarlijk!

Overstekende schildpadden

Tortoise breeding centre
De volgende ochtend zijn we op pad gegaan naar het breeding centre voor de landschildpadden op Isabela. Er leven hier vijf verschillende soorten. Vanwege de vele natuurlijke vijanden die de mens naar de eilanden heeft gebracht, zijn dit soort centra nodig. Een mooi voorbeeld van evolutie op Galapagos zijn de schildpadden die een zadelvormig schild hebben. Hierdoor kunnen ze hun nek verder uitsteken om bij de hoge blaadjes aan bepaalde struiken of bomen te komen. Zo konden ze toch overleven op de Galápagos eilanden!

Snorkelen met pinguïns en zeeleeuwen in de haven
In de middag zijn we gaan snorkelen in de haven. Dit is op Isabela een van de betere snorkelplaatsen. Stel bij het begrip haven ook weer niet te veel voor overigens. Het is voornamelijk een aanlegsteiger met een aantal vissersbootjes en af en toe komt er een iets grotere speedboat bij, maar die varen niet in het snorkelgebied.

We zagen in het water weer erg veel vissen, maar ook een aantal pinguïns die aan het spelen en het jagen waren. We kwamen zo dichtbij, terwijl de beestjes gewoon hun eigen gang gingen. We zagen ze spelen samen, onder water zwemmen en ronddobberen in het water. Ook waren er een aantal zeeleeuwen in het water, aan het spelen of op zoek naar eten. Het blijft onwaarschijnlijk gaaf om zowel de pinguïns als de zeeleeuwen onder water te zien. Dan zijn ze op hun best en schieten ze pijlsnel door het water.

Voordat we gingen snorkelen hadden we ook al een tour geboekt voor de volgende dag. Voor vier personen zelfs, aangezien Kate en Mike zouden arriveren op Isabela! Ze kunnen echt niet zonder ons, dus ze waren zo snel mogelijk naar ‘ons’ eiland gereisd! Daarom stonden wij om 16:00 klaar in de haven om ze op te wachten en te verwelkomen. Maar helaas.. geen Kate en Mike. We stonden maar te wachten, maar geen teken van leven. Gedesillusioneerd dropen we af richting ons hotel… zouden ze ons dan toch in de steek gelaten hebben? Maar een uur later zagen we ze dan toch voorbij komen in een taxi en waren ze gearriveerd. Ruim een uur later, omdat ze weer een slowboat te pakken hadden. 🙂 Maar wat leuk om ze toch weer te zien op deze speciale plek! Uiteraard hebben we die avond lekker wat biertjes gedronken, verhalen uitgewisseld en een hapje gegeten bij Isabela’s Grill.

Tour naar Los Tuneles
De volgende dag stond de tunnelstour op het programma. We hadden al van diverse mensen gehoord dat dit echt de tour was die we moesten doen op de eilanden, dus we hadden er erg veel zin in!
Met de boot was het ongeveer 45 minuten varen tot we bij Los Tuneles aankwamen. Dit is een gebied waar de lavarotsen veel kleine bruggetjes vormen in de zee. Nadat de kapitein ons als een volleerd surfer over de hoge golven had gestuurd, kwamen we bij de tunnels uit. Ook hier toonde hij weer z’n vakmanschap door ons tussen de rotspunten door te sturen, waarbij we een fraai uitzicht hadden over het gebied. We meerden aan en gingen voor een korte wandeling aan land. Hierbij zagen we diverse boobies met hun baby-boobies. Erg bijzonder om te zien, zeker omdat we zo dichtbij konden komen. Ook grappig om te zien waren de boobies die indruk op elkaar probeerden te maken door een dansje (dancing boobies). Deze dans had zeer veel weg van mijn danskunsten, dus ik voelde al wel enige verbondenheid. Vele foto’s later vervolgden we weer onze weg terug naar de boot…

Nesting and dancing boobies

Daarna stond het eerste snorkelmoment op het programma. We zagen hierbij schildpadden, pinguïns, een zeester, zeepaardje en vele vissen.
De volgende keer dat we het water in mochten was wat langer, we gingen een uur lang snorkelen. En dit was wel het absolute hoogtepunt van de tour… misschien wel van het hele verblijf op Galápagos. We zagen zo ontzettend veel bijzonders. Een gigantische schildpad die lekker lag te slapen en waar we naar toe konden duiken. Schildpadden die rustig in de zee zwommen… Diverse soorten ray’s (roggen) zagen we zwemmen, al dan niet in formatie. Mooi om die door het water te zien zweven!

Tijdens de tunneltour

Maar het meest indrukwekkend waren de haaien (white tipped reef sharks) die we op verschillende momenten zagen. Waar we ze bij Kicker Rock nog op respectabele afstand hadden gezien, zagen we ze nu van héél dichtbij. De eerste keer was in een grot onder water waar we enkele in en uit zagen zwemmen. De haaien waren zo’n anderhalve meter lang en de eerste keer dat we ze zagen was het toch wel even schrikken. Maar zij lieten ons onze gang gaan en wij hen.. dus er was geen gevaar bij. En dan wordt het vooral ontzettend gaaf om zo dichtbij haaien te snorkelen. Ik ben nog een van de haaien een tijdje gevolgd door het water. Echt fantastisch!

De tweede keer dat we haaien zagen was wellicht nog indrukwekkender. We moesten onder water over een randje in een grot kijken (op z’n kop hangend dus) en zagen daarbij de snuiten van tien tot vijftien haaien. Het eerste moment dat ik het zag, wilde ik eigenlijk een keer in mijn ogen wrijven om te checken of ik het wel goed had gezien. De duikbril verhinderde dat, maar we zagen het toch echt goed. De haaien waren aan het slapen, slechts een enkeling zwom wat rond. Maar dit was zo ontzettend bijzonder om te zien, onvoorstelbaar!

Een compilatie van onze snorkelavonturen is in onderstaand filmpje te zien. Met dank aan Mikeopreis die deze compilatie gemaakt heeft!

Terug op Isabela
Na de tour gingen we terug naar het hotel om te douchen en alle indrukken te verwerken. Jacqueline sloot haar ogen eventjes en ik ging met Mike nog op zoek naar wat flamingo’s.. die zagen we dit keer in het meer van redelijk dichtbij. Zijn toch mooie beesten, die hun nekken in vreemde bochten kunnen buigen!

Flamingo’s

De dag hebben we afgesloten met uiteraard wat biertjes en een lekkere hap bij Hot Shawarma, ons favoriete restaurantje op dit eiland.

De laatste dag op Isabela
Daarmee was alweer onze laatste dag aangebroken op Isabela. Een heerlijk relaxed eiland! In de ochtend zijn we nog wat gaan wandelen, zagen we weer talloze gigantische Iguana’s en diverse vogels al rennend over het strand. In de middag wilde ik eigenlijk nog een laatste keer gaan snorkelen op Isabela, maar het weer werd wat minder en ik besloot net als Jacq gewoon lekker m’n boekje te blijven lezen. Ook niet vervelend! Maar ik had graag nog wel een keertje met de zeeleeuwen en pinguïns gezwommen eigenlijk. 🙂

Uiteraard hebben we de avond weer met onze Australische vrienden afgesloten met een goede hap eten en ettelijke biertjes! We maakten het niet te laat.. de volgende ochtend moesten we namelijk weer om half zes op pad om richting ons laatste eiland te gaan: Santa Cruz.

Foto’s

No photos

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)