Ciao ciao principessa! Terugblik op de vijf mooiste trips met de MiTo!

Afscheid nemen bestaat niet.. en toch neem ik afscheid van mijn MiTo, die ik liefkozend om heb gedoopt tot mia principessa! Terugkijkend kom ik tot liefst eenentwintig landen waar de MiTo me veilig heen heb gebracht. En nu is het tijd om haar in te gaan wisselen.. nieuwe auto, nieuwe avonturen! Nu nog even terugkijken op de vijf gaafste rondtrips die ik gemaakt heb met mijn rode scheurmonstertje..

Met de MiTo onderweg

1. Roadtrip naar Albanië! Na lang nadenken is drie weken rondtoeren door de voormalige Balkan met als eindbestemming Albanië op de eerste plek terechtgekomen! Hoogtepunt van deze reis samen met Jacqueline was wel onze eindbestemming Albanië. Een land van prachtige bergen, fantastische stranden, een indrukwekkende geschiedenis, lieve mensen en mooie stadjes. Oh ja, en natuurlijk ook van snelwegen die ineens overgaan in zandweggetjes met kuilen, een ongelofelijke chaos op de wegen, Mercedessen en paard-met-wagen als meest gebruikelijke verkeersdeelnemers en absoluut geen andere Mitootjes op de weg. Kortom, een fascinerend land! Andere highlights van deze reis waren het meer van Ohrid in Macedonië en het bruisende Sarajevo met haar indrukwekkende oorlogsverleden. Klik hier voor de volledige blog met foto’s en hier voor het filmpje dat ik van deze reis heb gemaakt!

MiTo verstopt MiTo vies geworden..

2. Het avontuur opzoeken in Oekraïne Op nummer 2 is de trip naar en door Oekraïne, samen met Berrie, geëindigd. In het jaar na het EK dat in dit land werd gehouden besloten wij die kant op te gaan.. voor mij persoonlijk was Oekraïne een fascinerend land, een groot avontuur. En voor ons beide geldt eigenlijk wel dat voormalige Sovjet-landen wel een bepaalde aantrekkingskracht op ons hebben. Oekraïne bleek een prachtig land te zijn, we hebben een goede combinatie gevonden tussen grote steden, natuur en de kust. Kiev is echt een aanrader om eens te bezoeken. Enorm mooie en levendige stad! Ook zijn we op de Krim geweest, wat indertijd al een welvarende en pro-Russische indruk op ons maakte. Enige wat ontbreekt in ons avontuur is een bezoek aan Tsjernobyl. Erg jammer dat dit niet gelukt is, we kwamen er te laat achter dat we een bezoek aan deze plek toch echt een aantal dagen van te voren moet worden geboekt. Oh en een ander nadeeltje was dat de afstanden in Oekraïne toch wel aardig groot zijn. Hadden we ook wel verwacht, maar in de praktijk viel het toch een beetje tegen al hobbelend over een Oekraïens weggetje. Onderdeel van het avontuur! En dat hebben we zeker gehad. Toppunt van avontuur was het moment dat we aangehouden werden vanwege een schandalige snelheidsovertreding! Gelukkig werden we formeel weggestuurd met een berisping… Klik hier voor de blog en foto’s van de Oekraïne-trip en hier voor het filmpje van deze reis!

File in Oekraïne  Eindstand!

3. Eerste kilometers knallen in Kroatië! Het was 2011, ik had de MiTo net in ontvangst genomen en het werd dus hoog tijd om die eens goed in te gaan rijden! En dat lukte prima met een vakantie door Kroatië. Heerlijke wegen om te rijden (dat in tegenstelling tot nummer 1 en 2 van dit lijstje), heb er veel leuke mensen leren kennen en alles zat er in wat ik in een vakantie zoek… leuke steden, fantastische natuur en ook nog eens een mooie kustlijn! Geen mooie stranden overigens. Rotsen, keien en betonblokken vormen het overgrote deel van de kustlijn van Kroatië. Hoogtepunten van deze reis waren Dubrovnik (hoewel net zo toeristisch als indrukwekkend), Zadar (met een zee-orgel!), een dagtrip naar Kotor in Montenegro en de bekende Plitvice meren. Hoewel ook de oude binnenstad van Split, het levendige Zagreb en het heerlijke Istrië zeer aan te raden bestemmingen zijn in Kroatië. Dieptepunt van de reis was het spookhostel in Krk. In dit erg grote hostel verbleef ik in mijn eentje, was nauwelijks personeel te vinden, waren vele deuren afgesloten door een officiële instantie en stond ’s nachts iemand aan mijn kamerdeur te rammelen. De volgende ochtend ben ik dus in alle vroegte snel weer vertrokken! De blog en foto’s van de trip naar Kroatië vind je hier.

Kaap Kamenjak Onderweg

4. Wandelen in Wales! Op de vierde plek staat een iets kortere vakantie, namelijk die van een weekje naar Wales met Berrie. Een week lang de natuur in, wandelen, bier drinken, English breakfast, links rijden over kleine landweggetjes en overnachten in minidorpjes in Wales. De MiTo bracht ons naar de voet van de hoogste berg van Wales (die we uiteraard beklommen hebben), naar het dorpje met de langste plaatsnaam ter Europa (Llanfairpwll­gwyngyllgogerychwyrndrobwllllantysiliogogogoch) en naar de geweldige kustlijn van Wales. Echt een heel gave trip, voor iedere natuurliefhebber is Wales een enorme aanrader!   De blogs en foto’s van de trip naar Wales vind je hier: deel 1 en deel 2!

MiTo veilig op de ferry

5. Vrienden bezoeken in Bristol en toeren door Engeland!

Tijdens onze reis door Zuid-Amerika hebben we goede vrienden gemaakt. Om enkele van hen op te zoeken reden we naar Bristol in Engeland! We verkenden samen met hen de mooie stad Bristol en omgeving, aten in een pub met Michelinster en reden naar het Romaanse Bath. Na een erg gezellig en leuk lang weekend in Bristol reden we door naar London voor een paar dagen in deze fantastische wereldstad en sloten we onze trip door Engeland af in East-Sussex. Engeland is niet het vakantieland dat veel Nederlanders kiezen. Los van het soms wat onvoorspelbare weer is dat jammer, want het is echt een prachtig land! Mooie steden en dorpjes, prachtige natuur en erg traditierijk.
Fish and chips op de camping

De totale lijst van landen die ik samen met de MiTo heb bezocht! Best indrukwekkend voor zo’n klein autootje vind ik… en dat allemaal zonder pech onderweg!

Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Italië, Zwitserland, Oostenrijk, Duitsland, Slowakije, Kroatië, Montenegro, Albanië, Macedonië, Bosnië-Herzegovina, Servië, Hongarije, Polen, Oekraïne, Slovenië, Engeland, Wales

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)