Kroatië

Het was de (na)zomer van 2011, ik had net mijn eerste leaseauto mogen ontvangen.. en daar wilde ik natuurlijk gelijk goed gebruik van gaan maken. Dus had ik een roadtrip naar Kroatië in gedachten! Een land waar steeds meer Nederlands naar toe gaan op vakantie. En dat is geheel begrijpelijk, want Kroatië heeft heerlijk weer, een prachtige kustlijn en mooie steden. Ik heb een roadtrip door het land gemaakt, waarbij ik door de bergen in het binnenland ben gereden (de tolwegen zoveel mogelijk vermijdend) en langs de kustlijn. Kortom, een ideale trip om mijn MiTo eens goed in te rijden.

De gevolgde route:

Grotere kaart weergeven

Rothenburg ob der Tauber

Een klein Middeleeuws plaatsje in zuid-Duitsland. Absoluut een prachtig plekje, maar wel erg toeristisch en ietwat kitscherig. Ik verbleef er een nachtje in de Jugendherberge. Een erg grote jeugdherberg, duidelijk gericht op grote groepen en daardoor wat sfeerloos. Een namiddag en avond heb ik hier lekker door het plekje gelopen. De oude, Middeleeuwse straatjes en pleintjes bewonderd. Ook heb ik mezelf nog even verwonderd in een Kerstwinkel die het hele jaar door open was. Kortom, prima vermaak voor een dagje.. maar daarna snel weer door!

Ljubljana

Ljubljana is de charmante hoofdstad van Slovenië. Een ideale plek als tussenstop richting de Balkan (sterker nog, drie jaar later kwam ik er weer terug toen Jacqueline en ik naar Albanië gingen!). De stad is niet groot, maar wel ontegenzeggenlijk charmant. Een riviertje dat door het centrum stroomt, de bruggetjes over de rivier en vele terrasjes aan dde kanten. Charmante straten en steegjes, een kasteel dat op een berg boven de stad uit torent. Kortom, een erg leuke stad om een paar nachten te verblijven. Dat deed ik dan ook, ik bleef er twee nachten in het meer dan prima Confidenti Hostel.

Pula (Istrië)

Het historische stadje Pula was voor mij een uitstekende uitvalsbasis om Istrië te verkennen. Ik verbleef er drie nachten in Most Hostel Pula. Pula zelf is een historisch stadje met als voornaamste bezienswaardigheid het oude amfitheater. Een dag heb ik in het stadje doorgebracht, het amfitheater en de tempel gezien en gewoon lekker door het leuke stadje gedwaald. In de middag lekker op het strand gelegen.

De volgende dag ben ik met wat mensen uit het hostel naar Premanture en Cape Kamenjak gegaan. Kamenjak is een rotsachtige kaap, verborgen op het schiereiland Premanture. Hier zijn veel kleine, verborgen strandjes waar het heerlijk zwemmen is in een prachtige omgeving. Daar hebben we dus volop van genoten. Omdat ik medio september daar was, waren er ook niet gek veel mensen op de kaap. Heerlijk dus! Ook was het voor mijn MiTo een mooie vuurdoop. Met nog geen 10.000 op de teller werd ze al voor de eerste keer over een stoffig zandweggetje gejaagd. Verharde wegen waren er namelijk niet richting Kamenjak! Behalve dat ze er een beetje vies van werd, hield ze het goed. Gelukkig maar, want later in Albanië en Oekraïne zou ze nog veel meer uitdagingen voor de wielen krijgen. 🙂

In de namiddag zijn we ook nog richting Rovinj gereden. Ronvinj is een van de mooiste stadjes in Istrië. Een oud centrum met een doolhof aan (autovrije) straatjes. Als je omhoog blijft lopen kom je bij de oude kerk uit, die op de top van de heuvel gebouwd is en een mooi uitzicht biedt op de omgeving. Lopend langs de haven heb je ook een prachtig uitzicht op dit oude centrum en de kerk. Kortom, een erg leuk stadje om te bezoeken.

Krk

Vanuit Pula ben ik doorgereden naar Krk, een eiland dat onder Istrië ligt. Hier schijnt een erg mooi natuurgebied te zijn met prachtige watervallen. Helaas heb ik niets van dit alles gezien. Het hostel waar ik verbleef (Hostel Krk, bijzonder af te raden) was namelijk een waar spookhostel. Ik was (volgens mij) de enige gast, vrijwel alle deuren waren afgesloten door een officiële instantie, voorzieningen waren smerig.. en als hoogtepunt leek er ’s nachts ook nog iemand aan mijn deurklink te zitten. Gelukkig zat die wel op slot overiges. Kortom, na een nacht was ik helemaal klaar met Krk en ben ik dus ook weer snel vertrokken. Van het eiland heb ik alleen het gelijknamige plaatsje Krk gezien, dat was niet buitengewoon bijzonder. Ook heb ik nog een stuk gewandeld op een pad langs de kust, wat dan wel weer erg mooi en leuk was. Maar al met al was ik blij weer verder te kunnen!

Zagreb

Vanuit Krk ben ik naar Zagreb gereden, de hoofdstad van Kroatië. Hier verbleef ik in het erg toffe Swanky Hostel. Vriendelijke staff, goede sfeer en een lekker restaurant om de hoek. Priva uitvalsbasis om Zagreb te ontdekken. Zagreb is een stad met een leuke vibe. Geen wereldberoemde trekpleisters, maar wel veel terrasjes, leuke kerkjes, mooi straten en pleinen. Ik hier dus een paar erg leuke dagen gehad!

Zadar

Na de hoofdstad van Kroatië bezocht te hebben, vond ik het weer tijd om terug te keren naar de kust. Aangezien ik graag binnendoor wilde rijden (zoveel mooier dan saaie tol- en snelwegen) en Split net iets te ver leek om in een keer te rijden, besloot ik een nachtje in Zadar mee te pikken. Dat bleek uiteindelijk erg leuk te zijn! Mooie stad, mooi oud centrum (heb een rondleiding gekregen van een local) en wat vooral erg leuk was, was een kunstproject aan de boulevard. Hierbij hebben ze op creatieve wijze gebruik gemaakt van de kracht van de zee en de energie van de zon. De zee bespeelt het ‘zee orgel’, dat is ingebouwd in een aantal traptredes. Dit maakt een erg bijzonder geluid, alsof de zee continu een orgel bespeelt. Iets verderop ligt een pleintje, waar overdag de energie van de zon wordt opgevangen. In de avonduren wordt die energie gebruikt voor een prachtig spel van diverse kleuren.

Split

De weg van Zadar naar Split leidde me voor een groot gedeelte langs de kust. Een prachtige route om te rijden en Split bleek ook een heerlijke plaats te zijn. Ik verbleef in het Split Guesthouse & Hostel. Geen bijzonder originele naam, maar wel een erg leuke plek. Vriendelijke eigenaar, schildpadje op de binnenplaats als huisdier en een goede sfeer.

Een dag heb ik me vermaakt aan het strand en heb ik heerlijk gezwommen in de heldere, blauwe zee. Perfect om te relaxen! De andere dag ben ik op avontuur gegaan in Split. Hoogtepunt van Split is het Paleis van Diocletianus in het oude centrum van de stad. Het is een doolhof van straatjes, waar het heerlijk rondlopen is. Ook ben ik de groene heuvel aan de rand van Split beklommen, Marjan genaamd. Vanuit daar had ik een fantastisch uitzicht over de oude stad, de havens en de zee.

Dubrovnik

Rijdend vanaf Split naar Dubrovnik werd ik wederom continu getrakteerd op uitzichten op de prachtige kustlijn en azuurblauwe zee. In Dubrovnik verbleef ik in het Dubrovnik Backpackers Club hostel. Een echt tophostel, met een goede sfeer, wat werd gerund door een ouder echtpaar die als een vader en moeder voor hun gasten zorgden. Welkomstdrankje, veel informatie en de mogelijkheid om voor een beperkt bedrag mee te eten bij het ontbijt en diner. Van dat laatste heb ik enkele malen gebruik gemaakt, de tafel stond boordevol heerlijk zelfgemaakt voedsel en smakelijke wijn!

Een dag ben ik de stad Dubrovnik in geweest. Een prachtige oude vestingstad met gigantische verdedigingsmuren. Een stad die in het hoogseizoen ontzettend in trek is bij toeristen. Regelmatig liggen er 5 gingantische cruiseschepen voor anker bij Dubrovnik. Als die leegstromen kan het aardig druk worden in het stadje. Aangezien ik vrij laat in het seizoen was, was het gelukkig niet zo druk terwijl ik over de verdedigingswallen liep. En ik kon prima begrijpen waarom Dubrovnik zo populair is, de oude stad doet de naam ‘Parel van de Adriatische zee’ eer aan.

De tweede dag dat ik hier verbleef ben ik naar Montenegro gereden, langs het meer van Kotor en het gelijkgenaamde vestigingsstadje. in 2014 bezocht ik dit stadje nogmaals, op weg naar Albanië. Maar tijdens de Kroatië-trip was het al een ongeplande verlenging van het avontuur. Ik had niet verwacht om Montenegro binnen te rijden namelijk. De weg naar Kotor was heerlijk om te rijden, de kustlijn van het gigantische meer volgend. Hoge bergen, een schitterend blauw meer en een stralend zonnetje. En met als eindbestemming een mooie, historische stad. Wat kleiner dan Dubrovnik, maar de verdedigingsmuren waren nog steeds indrukwekkend. Ze liepen langs de gehele oude stad, tegen de  berg omhoog naar de top waar een kasteel stond om de stad te beschermen.

Foto’s Dubrovnik:

Foto’s Kotor:

Plitvice Nationaal Park

Vanuit Dubrovnik reed ik weer richting het noorden voor mijn laatste bestemming in Kroatië, het Plitvice Nationaal Park. Wereldberoemd vanwege de meren met de vele watervalletjes. Ik verbleef hier in een erg leuk B&B van een Nederlandse dame, Jannie. Dit lag op loopafstand van de Plitvice meren, waar ik op de eerste dag een flinke wandeltocht om de meren heen heb gemaakt. Omdat ik dus laat in het seizoen was, viel de drukte met toeristen redelijk mee. Maar vermoedelijk loop je in het hoogseizoen hier in een rijtje achter elkaar aan.

De Plitvice meren zijn wel ontegenzeggelijk schitterend. Een natuurgebied dat zeer de moeite waard is om te verkennen. Je kunt ook verschillende routes rond of langs de meren wandelen. Ik koos er uiteraard voor om een van de langere routes te nemen. Die was iets minder  bezaaid met toeristen, wat ik uiteraard erg prettig vond.

Helaas voelde ik me de tweede dag bij de meren niet helemaal fit, dus bleef ik lekker thuis om wat te lezen. Ik was nog graag een dag op pad gegaan in dit mooie park! Daarna was mijn vakantie weer voorbij en ben ik met een tussenstop in München weer naar huis gereden. München is overigens ook een prachtige stad, van wat ik er van gezien heb in de paar avonduurtjes dat ik er was. 🙂

3 thoughts on “Kroatië”

1. Hey Tijs! Vier jaar later denk ik er aan om jouw reis deze zomer te gaan ondernemen, alleen dan zonder auto, als me dat lukt. Thanks voor de tips en de foto’s!

2. Hey Tijs, gave roadtrip hoor! Zelf heb ik in 2010 en 2014 het mooie Kroatië mogen verkennen, maar heb nog zoveel niet gezien als ik jouw verhaal lees. Op het moment ben ik bezig met het schrijven van een Kroatië blog en ik vind dit wel een mooie site om als link op mijn pagina te zetten. Dus bedankt voor het delen van je avonturen!

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)