New York! Concrete jungle where dreams are made of…

In de winter van 2016 mocht ik als coach mee met Sogeti naar de VS om de business course voor Young Professionals aan de Ohio University te begeleiden. In een van de vrije weekenden besloten we om met een aantal collega’s New York te bezoeken! Het lijkt gekkenwerk om tien uur enkele reis in een auto te zitten voor een dag New York, maar voor ons was het het absoluut waard! Hier het verslag van een dag in New York, the city that never sleeps… concrete jungle where dreams are made of.. New York… NEW YORK!

Skyline Manhattan vanaf ferry

Aankomst in hostel

Met vier andere collega’s, Hans, Vera, Skip en Loek, gingen we op pad. Na zo’n tien uur rijden kwamen we aan in New York. Ik reed zelf en zag in de verte de lichtjes van de stad voor me opdoemen, een fantastische ervaring! Om bij ons hostel te komen moesten we dwars door Manhattan heen. Ik kwam ogen te kort, zowel om op het drukke verkeer te letten met al die taxi’s als om me heen te kijken en te genieten van de eerste indrukken van de bijzondere stad.

Vooraf hadden we al The Local NYC Hostel in Queens geboekt. Uitstekende locatie om de stad te gaan bezoeken, dichtbij de metro die je overal naar toe brengt. Ook hadden we vooraf al een globaal plan gemaakt om New York te bezoeken. Dat is ook wel nodig om het maximale uit zo’n enorme stad te kunnen halen. Want dat een dag eigenlijk niet genoeg is, dat moge duidelijk zijn. Volgens mij is zelfs een week niet genoeg… mooie reden om nog eens terug te keren!

Op pad in New York – Brooklyn Bridge

De belangrijkste attracties van New York zitten op en rond Manhattan, het hart van de stad met alle iconische bouwwerken. En de beste manier om dit decor binnen te treden is via de Brooklyn Bridge! We pakten dus de Metro naar Brooklyn en liepen via deze bekende brug naar Manhattan. Een moment om nooit te vergeten is dat we de bocht om liepen en ineens deze brug zagen liggen. En hoe verder we de brug op liepen, hoe meer we van de skyline van New York zagen. En links zie je dan ineens ook al het vrijheidsbeeld staan. Fantastisch!

Brooklyn Bridge

St Paul’s Chapel, het nieuwe WTC en 9/11 memorial

Vanaf de Brooklyn Bridge liepen we door naar de omgeving van het nieuwe WTC. We kwamen eerst uit bij de St Paul’s Chapel. Deze kapel diende na de aanslagen van 9/11 als toevluchtsoord en rustplek voor reddingswerkers. De kapel is nu  een plek vol herinneringen aan deze tijd en ter nagedachtenis aan de vele slachtoffers.

Zodra we de St Paul’s Chapel aan de achterzijde verlieten, zagen we het One World Trade Center al boven ons uit torenen. Met 541 meter is dit in 2014 geopende gebouw de hoogste wolkenkrabber van New York, een waar symbool van de stad.

World Trade Center

Ter nagedachtenis aan de aanslag op die vorige symbolen van de stad is het 9/11 memorial gebouwd. Twee indrukwekkende, immense waterbakken op de plekken waar de torens stonden. In dit monument staan ook de namen van alle slachtoffers gegraveerd. Kortom, een indrukwekkende plek die je echt gezien moet hebben in New York!

9/11 memorial

Richting vrijheidsbeeld!

Na de omgeving van het One World Trade Center gezien te hebben, liepen we door richting het zuidelijke gedeelte van Manhattan. We liepen over Broadway, door Wallstreet.. Zagen nog ergens een gigantische gouden stier met veel toeristen, later bleek dat deze ‘Charging Bull’ ook echt symbool staat voor Wallstreet. Weer iets geleerd!

Uiteindelijk kwamen we bij Battery Park uit, waar we uitzicht hadden op het Statue of Liberty. Doel was om het vrijheidsbeeld ook wat van dichterbij te bekijken! De een na de andere verkoper van cruises bood ons een fantastische boottocht aan, maar wij liepen door richting de Staten Island Ferry. Na de laatste opdringerige verkopers van ons af te hebben geschud kwamen we aan bij de gratis boot die ons in twintig minuten naar Staten Island bracht. Eenmaal aangekomen gingen we met de eerstvolgende boot (enkele minuten later) meteen weer terug naar Manhattan. Het ging ons namelijk om het uitzicht tijdens de overtocht! We vaarden twee keer (heen en terug!) vlak langs het vrijheidsbeeld en hadden een fantastisch uitzicht op de skyline van New York!

Skyline Manhattan vanaf ferry

Empire State Building

Aan het eind van de middag pakten we de metro in de richting van midtown. We liepen een stuk door de 5th Avenue (de duurste winkelstraat van New York) om uiteindelijk bij het Empire State Building te eindigen. En daar gingen we naar boven! Niet goedkoop, maar het uitzicht was iedere dollar meer dan waard!

Aan het eind van de middag gingen we omhoog, waardoor we zowel konden genieten van het uitzicht bij daglicht, de ondergaande zon en de duizenden lichtjes van deze immense stad. Ik heb wel tientallen rondjes gelopen buiten in de kou om te blijven genieten van dit uitzicht!!

Rockefeller Center, Times Square en omgeving

Na genoten te hebben van het onvergetelijke uitzicht op de top van het Empire State Building, genoten we beneden van een lekker biertje en een goede steak. Prima manier om de geweldige indrukken te verwerken.

Daarna was het tijd om weer op pad te gaan! Het verder ontdekken van Midtown Manhattan, het economische hart van de stad. Met als hoogtepunten naar het Empire State Building plekken als Rockefeller Center en Times Square. Bij Rockefeller wordt in de winter een grote schaatsbaan gebouwd (Rockefeller Ice Rink), waar vele mensen zich heerlijk vermaakten!

Ons volgende doel was wederom zo’n plek die iedereen wel kent.. Times Square! Het plein vol met billboards, neon-reclame en grootse winkels. Maximaal Amerikaans voor mijn gevoel. We bezochten hier ook de bekende M&M winkel, twee verdiepingen vol alles wat met deze gekleurde snoepjes. In alle kleuren van de regenboog, maar ook alle soorten merchandise die je kunt bedenken.

M&M shop

Tot in de late uurtjes zijn we vervolgens nog blijven ronddwalen op Times Square en in het omliggende Broadway met de vele theaters. We zagen zelfs nog Bruce Willis zijn theater verlaten, omringd door vele gillende fans. We keken onze ogen uit, zoveel te zien en te doen… we konden geen genoeg krijgen van New York!

Times Square

Central Park

Na een korte nachtrust gingen Hans en ik de volgende ochtend toch nog even New York in. We pakten de metro naar Times Square (ook bij daglicht indrukwekkend) en liepen richting Central Park. In de korte tijd die we hadden, was het onmogelijk om het hele park te zien. Uiteindelijk liepen we toch nog een flink stuk door ongeveer een kwart van het park. Een prachtig rustpunt in de drukke ‘concrete jungle’ van New York!

Tips voor een kort weekend New York!

• Begin bij de Brooklyn Bridge! Prachtig startpunt om Manhattan te bezoeken!
  • Vanaf deze brug zijn het WTC en 9/11 Memorial op loopafstand te bereiken. Ideaal voor een eerste stop dus!
  • Loop vervolgens door Wallstreet en langs de Charging Bull door naar Battery Park. Je ziet het vrijheidsbeeld al in de verte! Vanuit de Ferry Terminal kun je gratis (!!) de ferry naar Staten Island pakken die je een prachtig uitzicht geeft over de stad en op het vrijheidsbeeld. Enkele reis duurt slechts 20 minuten.
  • Vervolgens kun je de metro pakken naar Midtown, waar je volgende plekken kunt bezoeken: Empire State Building (prachtig bij zonsondergang), 5th Avenue, Times Square, M&M shop, Broadway, Rockefeller Center, Chrysler Building en nog veel meer.
  • Ga in een van de wolkenkrabbers naar boven.. WTC, Empire State, Rockefeller, het kan allemaal en het uitzicht zal overal fenomenaal zijn! Vlak voor zonsondergang is altijd een aanrader om een stad zowel in het licht als in het donker te zien.
  • Central Park ligt weer iets verderop en is gigantisch groot, maar wel de moeite waard! Eventueel te combineren met de Apple shop die in de buurt ligt.
  • Keer nog een keer terug.. 1 dag is écht fantastisch, maar het blijft slechts een kennismaking..

Foto’s

No photos

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)