Santiago with legs

Santiago is de hoofdstad van Chili. Wij waren eerder al enkele dagen in Chili geweest, in San Pedro de Atacama in het noorden. Waar we daar voornamelijk droge woestijnen en buitenaardse landschappen zagen, was Santiago weer totaal anders. Deze miljoenenstad verraste ons door tegelijkertijd koloniaal en modern te zijn. We genoten van het historische centrum, maar zeker ook van levendige wijkjes. Ten slotte bezochten we het Museo de la memoria y derechos humanos. En museum ter nagedachtenis aan de tijd waarin Chili leed onder de dictatuur van Pinochet.

Weer de grens over!
Vanuit Mendoza pakten we de bus naar Santiago. Hierbij staken we wederom de grens tussen Argentinië en Chili over. En waarschijnlijk zullen we dat nog wel enkele keren gaan doen… goed voor de stempels in het paspoort dus! 😉 Maar niet alleen staken we de grens over.. ook staken we de Andes weer over. We waren deze imposante bergketen in Argentinië even uit het oog verloren, maar vanuit de bus zagen we hem weer in al zijn pracht. Een fantastisch mooie busrit was het resultaat, waarbij we urenlang door een imposant berglandschap reden.

De grensovergang te midden van de imposante Andes

Santiago de Chili
Aan het eind van de middag kwamen we in Santiago aan. Het was drukkend warm en benauwd op het busstation. Eigenlijk precies zoals we Santiago ook voor hadden gesteld. Bij deze stad dachten we aan een drukke, benauwde en warme stad… niet aan de fijne, mooie stad die het uiteindelijk bleek te zijn. We zaten echt mis met ons voorgevoel over Santiago. De stad wist ons uiteindelijk te verrassen met zowel moderne als oude, koloniale aspecten. Maar ook met een fijne sfeer, volle terrassen en levendige, gekleurde wijken. Daarover dus meer in deze blog!

Metro!
Nadat we aangekomen waren op het busstation van Santiago, pakten we automatisch een taxi naar het hostel. Deze was behoorlijk prijzig… mede ook omdat hij het hostel niet kon vinden en dus een rondje extra moest rijden. 😉

Maar later kwamen we er achter dat Santiago een metrostation heeft! De eerste stad in Zuid-Amerika voor ons met een metro! Na vele landen met halfgare busjes die overal rondscheuren, taxi’s met wie je vooraf moet onderhandelen en dergelijke vervoersmiddelen, is een metro simpelweg een enorme luxe. Het gaf ons wederom het gevoel weer wat meer in de westerse wereld te verblijven. Kortom, wij waren erg blij met de metro!

Hostel Castello Surfista
We verbleven in het hostel Castello Surfista. Een leuk en mooi hostel, waarbij we een ruime kamer hadden. Altijd fijn! In het hostel was ook een speelse hond, die schijnt te kunnen skateboarden. Dat hebben we niet zien gebeuren, toen ik de hond aan het skateboarden probeerde te krijgen… viel hij het skateboard aan. Jammer. Maar het hostel was verder helemaal prima!

Bellavista
Aangezien het nog echt heerlijk weer was toen we aankwamen, trokken wij er mooi nog even op uit. We gingen naar Bellavista, wat voor ons aan de overkant van de rivier lag. Bellavista bleek een wijkje naar ons hart te zijn. Artistiek, kleurrijk en overladen met restaurants en cafés met terrasjes.

Wij vonden al snel een plekje op een terrasje. Na al die wijn in Mendoza vonden we het wel weer tijd voor een biertje. En tot ons grote geluk heeft Chili een prima biercultuur. Grote hoeveelheden geïmporteerde Duitsers hebben er namelijk voor gezorgd dat er lekkere biertjes te vinden zijn met welluidende namen als Kross of Kunstmann. We lieten het ons goed smaken en bestelden er nog een schaal met Chileens hapjes bij. Het leven was weer eens erg goed voor ons dus….

Ticket boeken…
Na terugkomst in ons hostel besloten we om de knoop maar eens door te gaan hakken en een ticket naar huis te gaan boeken. De prijzen waren nou namelijk prima, maar we zaten nog heel erg te dubben wat we nou wilden gaan boeken. Uiteindelijk vonden we een ticket waar we beide gelukkig mee konden zijn en die hebben we dan ook maar snel geboekt. Voor de volledigheid, we vliegen vanuit Rio de Janeiro naar Frankfurt. Daar zullen we maandag 9 februari in de ochtend landen. We pakken vervolgens de trein terug naar Den Bosch!

Free Walking Tour door Santiago
Aangezien we maar kort de tijd hadden in Santiago, hebben we de volgende dag de Free Walking Tour gedaan. Een concept dat ons over het algemeen erg leuke tours heeft opgeleverd, waarna je zelf kunt bepalen wat je het waard vindt. Deze tour werd door een leuke en enthousiaste gids gedaan die ons erg veel wist te vertellen over de stad en het land. Een meer dan geslaagde wandeltour dus!

We liepen van het centrale plein Plaza de Armas door het centrum van Santiago langs diverse gebouwen en mooie straten. We hadden lunch in de leuke wijk Lastarria en wandelden vervolgens door het Forestal Park richting Bellevista. We kwamen nog langs een klein restaurantje waar Clinton ooit een cola light had gedronken. Deze Pica is vervolgens naar Clinton vernoemd en het glas staat in een vitrine. De eigenaar is er rijk mee geworden. In de tussentijd kregen we tips over goedkope cafés in de studentenbuurt, restaurants met lekkere Chileense gerechten en over de hotdogs op Italiaanse wijze. Verwacht bij de Italiaanse wijze overigens geen basilicum en mozzarella… het Italiaanse schuilt hem in de kleuren van de Italiaanse vlag. Mayonaise, avocado en tomaat worden hier Italiano genoemd. 😉 Ook kregen we veel te horen over de geschiedenis van Chili. Over president Allende, die werd afgezet door het leger onder leiding van Pinochet. Over de dictatuur waarmee Pinochet vervolgens jarenlang Chili in de greep hield. Maar ook over de grondwetswijziging, waardoor Pinochet na weggestemd te zijn gewoon weer de leiding over het leger op zich kon nemen en andere belangrijke posities in kon nemen. Zonder te kunnen worden vervolgd voor alle misdaden die tijdens zijn dictatuur zijn gepleegd.

Een van de meest noemenswaardige feitjes die we tijdens de tour te horen kregen ging over de koffiecultuur in Santiago. Chilenen schijnen niet echt grote koffiedrinkers te zijn. Maar toch wilde op zeker moment een man een koffiebar openen in Santiago. Hij bedacht het -in mijn ogen- geniale concept ‘Coffee with legs’. Koffie die uitgeserveerd werd door dames met mooie benen. En nu nog is het zeer populair in Santiago. Op diverse plekken kun je een lekker bakkie koffie drinken, uitgeserveerd door een mooie vrouw in een kort jurkje. En om de concurrentie met Starbucks aan te kunnen worden vrouwelijke gasten tegenwoordig extra in de watten gelegd. Zij krijgen wat lekkers voor bij de koffie. De mannen ook natuurlijk, dat is nooit veranderd.

Een interessant verhaal over dit gezichtsbepalende gebouw in Santiago. Dit is door een grote Zuid-Amerikaanse telefoonmaatschappij gebouwd een aantal jaar geleden. Ze vonden het een prima idee om een gebouw in de vorm van een telefoon te laten bouwen. Zoals te zien op de foto was dat duidelijk in de jaren negentig dat ze op dat idee kwamen.. 🙂

Hotdogs, bier en ijs
Na de vier uur durende wandeltour, liepen Jacq en ik nog een tijdje door de stad. Onze gids had een aantal plekken aangeraden, dus daar gingen we naar toe. We kochten een ‘Italiaanse’ hotdog bij een stalletje en aten deze in het park op. Het was overigens vooral heel veel koude saus en weinig worst. Jammer, Chili… daarin stel je ons teleur!

Dat werd wel weer helemaal goedgemaakt door een superlekker ijsje wat we daarna op een bankje opaten. Santiago schijnt bekend te staan om het lekkere ijs… dat wisten we niet, maar bij deze beamen we het! En uiteindelijk belandden we op een terrasje bij een studentencafe met een goedkope literfles bier. We konden ons niet meer wensen!
Na nog even uitgerust en gelezen te hebben in het hostel, gingen we in de avond weer naar Bellevista. In een restaurant, dat ons zowel door de gids als in het hostel werd aangeraden, besloten we onze maagjes te vullen. Ik had een ovenschotel met gepureerde mais en diverse soorten vlees. En natuurlijk de gebruikelijke olijf met pit en het gekookte ei.

Museo de la memoria y derechos humanos
De volgende dag was regenachtig en bewolkt… een heel verschil met de vorige dag, waarin we de hele dag werden verblijd met een stralende zon. Geen probleem voor ons. Dit was namelijk alweer een dag om uit te checken in het hostel, nog wat met de niet-skateboardende hond te spelen en een groot museum te bezoeken.

Dit museum staat in het teken van de nagedachtenis aan de tijd van dictator Pinochet en de gruweldaden die in die tijd plaatsvonden. Het museum was een gigantisch groot en modern gebouw. We gingen met audioguide het museum rond en waren onder de indruk van wat we zagen en lazen. Een tijd waarin veel Chilenen veel geleden hebben. Erg interessant om hier wat meer over te leren.

Na dit museumbezoek pakten we de metro terug naar het hostel… haalden onze tassen op en pakten weer de metro naar het busstation. Iets na vijf uur pakten we de bus naar Valparaíso!

Foto’s Santiago

No photos

Ik vind het altijd leuk om reacties te krijgen... dus dat kan hier! :-)